بومی‌سازی تکنیک تشخیص بیماری شبه سل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
بومی‌سازی تکنیک تشخیص بیماری شبه سل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بومی‌سازی تکنیک تشخیص بیماری شبه سل در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر کیارش قزوینی بابیان اینکه این باکتری‌ها غالباً در محیط زندگی ما به فراوانی حضور دارند اظهار کرد: این باکتری‌ها در ایجاد عفونت‌های مختلف نقش دارند و از طریق آب، مواد غذایی، هوا و دیگر عناصر محیطی می‌توانند به بدن افراد وارد و ایجاد عفونت کنند.

دانشیار باکتری‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه تشخیص و افتراق مایکوباکتریوم‌های غیر سلی (NTM) به کمک تست‌های بیوشیمیایی، اغلب زمان‌بر و پرزحمت بوده و تفسیر نتایج آن نیز چالش‌برانگیز است خاطرنشان کرد: به همین جهت، روش‌های مولکولی مختلفی برای این منظور طراحی و مورداستفاده قرارگرفته‌اند که از میان آن‌ها روشی بر مبنای هیبریدیزاسیون معکوس یک ژن مشترک مایکروباکتریومی با پروب‌های اختصاصی هرگونه، بر روی نواری از نیترو سلولز، موسوم به تکنیک LIPA از سایر روش‌های معتبرتر است.

عضو مرکز تحقیقات مقاومت‌های میکروبی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه کیت تجاری این تکنیک، اگرچه تأیید اداره‌ی غذا و داروی امریکا را دارد اما بسیار گران است و برای هر بیمار یک‌صد دلار امریکا هزینه دارد خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مرکز تحقیقات مقاومت‌های میکروبی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برای اولین بار در کشور، اقدام به بومی‌سازی این تکنیک شد.

دکتر قزوینی اظهار کرد: اگر گونه‌ی باکتری که بیمار به آن آلوده‌شده به‌دقت تشخیص داده نشود ممکن است سیر درمان بیماری از مسیر صحیح فاصله بگیرد و علاوه بر اینکه داروهای زیادی مورد مصرف بیمار قرار بگیرد تأثیر درمانی نیز در بیمار دیده نشود.

وی گفت:‌ به همین جهت، تشخیص دقیق گونه‌ی باکتری، از اهمیت خاصی برخوردار است و از طرفی، اشتباه در تشخیص بیماری، ممکن است درمان نامناسب و درنهایت، شکست درمان را به دنبال داشته باشد.

مدیر گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیمارانی که به جهت یک بیماری زمینه‌ای دچار ضعف سیستم ایمنی شده‌اند بیشتر در معرض این عفونت‌ها قرار دارند و در صورت ابتلا، درمان بیماری زمینه‌ای نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و کار درمان بسیار دشوار خواهد شد.

دانشیار باکتری‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی پذیرش بیماران شناسایی‌شده‌ی اولیه را دارد گفت: مناسب‌ترین نمونه جهت ارسال به آزمایشگاه گروه میکرب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در مرکز درمانی قائم، باکتری مشکوک به NTM هست و در صورت ارسال نمونه بالینی و یا ارجاع مستقیم بیمار است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 31