بهسازی و آسفالت راه در روستاهای بالای ۵۰ خانوار اولویت نخست راهداری و حمل‌ونقل سبزوار
بهسازی و آسفالت راه در روستاهای بالای ۵۰ خانوار اولویت نخست راهداری و حمل‌ونقل سبزوار

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل سبزوار گفت: بهسازی و آسفالت راه‌ها در روستاهای بالای ۵۰ خانوار اولویت نخست راهداری در حوزه استحفاظی سبزوار است.

به گزارش اختر شرق؛ در جلسه‌ای که با حضور علی‌اکبر فروغی، رئیس شورای شهرستان و بخشداران بخش‌های مرکزی، ششتمد، روداب در محل سالن جلسات شورای شهرستان سبزوار برگزار شد، مشکلات راه‌های روستایی ازجمله بازسازی، نصب گاردیل، احداث پل، تعریض محور روداب، برداشتن میدان در داخل روستای حارث‌آباد، ایجاد دست‌انداز و برداشتن آن، نصب علائم و خط‌کشی محور ششتمد به مچ و ششتمد به سبزوار، پیگیری جاده کویری برآباد به نامن و شمس‌آباد، تکمیل جاده دارین به کلاوشک که قیرپاشی شده اما کار به سرانجام نرسیده است، تسطیح و تیغ‌زنی راه‌های روداب بخشی از موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.

عابدی پور اظهار کرد: بحث قابل مطرحی که همیشه بین راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل مطرح بود مشخص نبودن مسئولیت این دو اداره درراه‌های روستایی بود که درنهایت با دستور وزیر، راه‌های روستایی از مسئولیت راه و شهرسازی منفک و به راهداری و حمل‌ونقل منتقل شد.

وی افزود: با شروع فصل سرما پنچ اکیپ از راهداری با ۵۵ نیرو در سه راهدارخانه مرکزی، ثامن‌الائمه و جوادالائمه با ۱۳ دستگاه سنگین، دو دستگاه نمک‌پاشی و پنج دستگاه سبک برای پوشش راه‌های سبزوار بزرگ و داورزن در زمستان مستقرشده‌اند.

عابدی پور بابیان اینکه سبزوار با ۲۵۰۰ کیلومتر راه بعد از مشهد بیشترین مسافت را در حوزه استحفاظی خود دارد، گفت: متأسفانه امکانات به نسبت راه‌های موجود همخوانی ندارد که راهداری در این زمینه نیازمند به‌روزرسانی امکانات است.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل سبزوار افزود: برای اجرای پروژه‌های راهداری در محور روداب به سبزوار مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه پیش‌بینی‌شده که به‌محض تخصیص اعتبار در ۴ کیلومتر باقیمانده هزینه خواهد شد.

وی آسفالت راه‌های کلاته سادات داورزن، بیروت، کلاته تیرکمان – دهنو، یحیی‌آباد- شامکان، بهارستان، خوشمردان، دامرود – سلیمانیه، نورآباد – اجنورد را از پروژه‌های در دست اقدام راهداری و حمل‌ونقل بیان کرد و گفت: مطالعات این طرح‌ها انجام و به‌محض ابلاغ منفک شدن راه‌های روستای از راه و شهرسازی به راهداری و حمل‌ونقل این پروژه‌ها اجرایی خواهد شد.

عابدی در خصوص پروژه دارین – کلاوشک نیز گفت: این پروژه نیز از طرح‌های راه و شهرسازی است که پیمانکار آن مشخص‌شده و قرار به اجرای طرح بوده اما پیمانکار هیچ اقدامی در اجرای پروژه انجام نداده است که به‌محض اینکه پروژه‌ها خاتمه و پیوند شود این طرح روستایی نیز تعیین تکلیف خواهد شد.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل تصریح کرد: در خصوص وضعیت جاده حادث آباد – فسنقر تا روداب اعتبار پیش‌بینی‌شده که به‌محض تخصیص اعتبار انجام خواهد شد؛ اما ویژه تخریب میدان در جاده حارث‌آباد و نبود سرعت گاه در میدان گوسفندی باید گفت که از ابتدا راه و شهرسازی به لحاظ خطراتی که این میدان می‌توانست در مسیر تردد خودروها داشته باشد مخالف اجرای طرح بود که درنهایت نیز میدان احداث شد و راه و شهرسازی نیز دستور تخریب صادر و بخشی از آن را تخریب کرد.

وی با تأکید بر اینکه هرگونه تعریض در بزرگراه ممنوع است مگر اینکه کمربند ایجاد شود اظهار کرد: بااین‌حال هرگونه اقدام در میدان حارث‌آباد به بنیاد مسکن و دهیاری آن برمی‌گردد و برای نصب سرعت گاه در مسیر راه‌ها، راهداری نمی‌تواند دخالت داشته باشد این موضوع باید در شورای ترافیک موردبررسی قرار گیرد.

او با اشاره به وجود سه هزار دستگاه پل درراه‌های روستایی، ادامه داد: دیوارهای خاکی در مسیر راه‌ها باهدف جلوگیری از فوت سرنشینان در زمان واژگونی خودروها ایجادشده است عملاً رسیدگی به این دیوارهای خاکی زمان‌بر است و بهسازی آن‌ها یک سال زمان نیاز دارد. یکی از اقدامات راهداری درراه‌های اصلی نصب گاردیل با هزینه حدود سه میلیارد تومان است که این طرح در حال حاضر در جاده اصلی ششتمد – سبزوار در حال اجرا است.

عابدی پور اضافه کرد: همچنین برای بهسازی محور سبزوار- بردسکن قرارداد کلی منعقدشده و بحث در این است این طرح از سبزوار شروع شود یا ۳۰ کیلومتری بردسکن. البته ۹ کیلومتر روکش آسفالت از سمت بردسکن به البلاغ انجام‌شده است.

وی در پایان از رئیس شورای شهرستان خواستار مشارکت شورای اسلامی در بحث اصلاح کمربند جنوب شد و اظهار کرد: این کمربندی درخورشان سبزوار نیست. راهداری و حمل‌ونقل مسئولیت ساخت جاده و خاک‌ریز را دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل سبزوار با تأکید بر اینکه اجرای این‌گونه اقدامات که یک‌طرفه نمی‌شود گفت: راهداری ۷۰۰ میلیون تومان برای لکه‌گیری هندسی در کمربند جنوب قرارداد با پیمانکار دارد اما پیمانکار می‌گوید آسفالت زیر قیف؛ که پخش آسفالت هزینه جدا می‌طلبد؛ شهرداری دستگاه دارد که می‌تواند در کنار راهداری به اجرای این طرح کمک کند.

وی در پایان گفت: به‌هرحال این جاده از قدیم بوده و عملاً بعد از هر بارندگی، سیلاب‌ها از شمال به داخل شهر و کمربند جنوب سرازیر می‌شود و همین امر سبب بسته شدن کمربندی در زمان سیلاب می‌شود این‌یک مشکل شهری است که همه دستگاه‌ها باید برای حل آن مشارکت کنند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 14