بهره مندی بالغ بر ۲۹ هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک
بهره مندی بالغ بر ۲۹ هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در شش ماه اول سال جاری ۲۹ هزار و ۲۰۰ نفر در ۲۰ مرکز تحت پوشش مشاوره ژنتیک قرار گرفتند که ۱۹۱ مورد به علت وجود معلولیت در جنین منجر به ختم بارداری شد.

به گزارش اختر شرق؛ حسین تنها طلب معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: شناسایی اختلالات ژنتیک در افراد تحت پوشش بهزیستی ازجمله موضوعاتی است که در معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی پیگیری می‌شود در همین راستا از ابتدای سال تاکنون دو هزار پرونده بررسی و افراد دارای اختلال ژنتیک به مراکز مربوطه جهت مشاوره رایگان معرفی‌شده‌اند.

وی افزود: برنامه مشاوره ژنتیک برای افراد جدید به کمیسیون علمی توان‌بخشی سازمان و افراد دارای اختلال اکتسابی به مراکز مشاوره ژنتیک معرفی‌شده‌اند.

تنها طلب عنوان کرد: در شش ماه اول سال جاری ۲۹ هزار و ۲۰۰ نفر در ۲۰ مرکز تحت پوشش مشاوره ژنتیک قرار گرفتند که از این تعداد ۱۹۱ مورد به علت وجود معلولیت در جنین ختم به بارداری شد.

وی تصریح کرد: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه انجام آزمایش ژنتیک در شش ماه اول سال جاری است که از سوی بهزیستی خراسان رضوی تأمین اعتبارشده است و خانواده‌ها به‌صورت رایگان از مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک بهره‌مند شده‌اند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های بهزیستی با علوم پزشکی و کمیته امداد گفت: با مرکز بهداشت استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای اجرای ماده ۷۵ قانون ششم توسعه و انجام غربالگری و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج برای زوج‌های در شرف ازدواج تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد. همچنین به‌منظور هزینه کرد اعتبارات برای آزمایش تخصصی ژنتیک تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی به امضا رسید.

وی در پایان بیان کرد: برگزاری سمینار ماهانه آموزشی برای پزشکان مشاوره ژنتیک خراسان رضوی و برگزاری دوره کارورزی در تحت عنوان کارورز پزشک در شهرستان مشهد برای تأسیس مراکز مشاوره ژنتیک از دیگر فعالیت‌هایی است که از ابتدای سال جاری در معاونت پیشگیری صورت گرفته است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 5