بزنگان همچنان پرآب و یگانه
بزنگان همچنان پرآب و یگانه

دریاچه بزنگان یا کل بی‌بی در یک کیلومتری جاده روستایی بزنگان و ۷۰ کیلومتری شهر سرخس به‌عنوان تنها اثر ملی – طبیعی خراسان رضوی با زیبایی‌های فراوان به‌عنوان نگین طبیعت این خطه همچنان درخشان است.

به گزارش اختر شرق؛ پژوهشگران زمین‌شناسی معتقدند ساختار این دریاچه متعلق به دوران دوم و سوم زمین‌شناسی است که براثر عوامل کوه‌زایی به وجود آمده است.

طبیعت گردان و طبیعت دوستان علاقه فراوان به پدیده‌های طبیعی مانند بزنگان دارند به همین دلیل این دریاچه طبیعی سالانه میزبان هزاران بازدیدکننده و طبیعت دوست است.

دریاچه بزنگان در بلندی‌های کپه داغ و در ۱۳۰ کیلومتری جاده مشهد به سرخس در جنوب کوه‌های هزار مسجد واقع‌شده و وسعت آن حدود ۸۰ هکتار و بیشترین عمق آن ۱۲ متر است.

آب این دریاچه از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک حاشیه و کف دریاچه تأمین می‌شود و تاکنون ۳۳ گونه فیتوپلانگتون جلبکی در آن شناسایی‌شده است.

دریاچه بزنگان در فصول مختلف سال محل تجمع پرندگان مهاجر است و همه‌ساله در پاییز و زمستان و نیز اوایل بهار، زیستگاه فوق‌العاده‌ای برای گذراندن فصل سرمای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و از معروف‌ترین پرندگانی که به این منطقه سفر می‌کنند می‌توان از فلامینگو نام برد.

سازمان حفاظت محیط‌زیست در جهت حفظ و بهره‌وری معقول از این پدیده طبیعی و نگهداری اصالت و تعادل اکولوژیکی آن، ‌برنامه‌هایی طی یک سال گذشته اجرا کرد که موجب بهبود وضعیت این اثر ملی طبیعی شد.

بزنگان همچنان پرآب و یگانه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در این زمینه گفت: با توجه به پایش انجام‌شده در خصوص وضعیت دریاچه که توسط کارشناسان خبره درزمینهٔ تغییرات سطح دریاچه طی یک سال گذشته انجام و با بررسی تصاویر ماهواره‌ای دریاچه همراه بوده است شاهد وضعیت خوب دریاچه هستیم.

تورج همتی افزود: خوشبختانه به لحاظ اقدامات اجرایی خوبی که طی یک سال اخیر در حوزه دریاچه بزنگان ازجمله اصلاح راه‌های تأمین آب به دریاچه اتفاق افتاده و نیز افزایش چشمگیر حجم بارش‌ها تغییرات سطح آب این اثر ملی روند مثبتی داشته است که در مقایسه تصاویر ماهواره‌ای سال‌های گذشته این روند به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

وی بابیان اینکه تغییرات نشان‌دهنده این است که سطح آب بزنگان نسبت به گذشته هم ازنظر عمق و هم ازلحاظ سطح افزایش قابل‌توجهی داشته است به‌نحوی‌که در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد حجم نهایی دریاچه آبگیری شده است، گفت: حجم نهایی آب همان حجمی است که به تشخیص وزارت نیرو در افق ۲۵ ساله پیش‌بینی‌شده است.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: امیدواریم در صورت نزول بارش‌های مناسب ازنظر زمانی در سال آبی آینده و نیز اجرای طرح‌های مدیریت آب با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای و مشارکت دستگاه‌های ذی‌نفع ازجمله جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شاهد شکوفایی هر چه بیشتر حیات اکولوژیک بزنگان باشیم که تنها پهنه آبی خراسان رضوی محسوب می‌شود.

درآمدزایی ۱۴ هزار دلاری هر هکتار تالاب

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به ارزش تالاب‌ها و پهنه‌های آبی در حوزه محیط‌زیست و تنوع زیستی گفت: تالاب‌ها به‌عنوان یک اکوسیستم به دلیل نقش مولد گونه‌ای که دارند در حکم گهواره‌های تنوع زیستی بوده و نقش مهمی در بقای انواع گونه‌های گیاهان و جانوری وابسته به خود ایفا می‌کنند.

عرفانی بابیان اینکه تالاب‌ها و دریاچه‌ها از زیست گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی حمایت می‌کنند ادامه داد: این پهنه‌های آبی، ذخیره‌گاه بسیار مهمی از مواد ژنتیکی (وراثتی) گیاهی هم محسوب می‌شوند بنابراین حفاظت و صیانت از آن‌ها آثار و فواید متعدد و فراوانی را دارد.

وی با اشاره به اینکه جایگاه تالاب‌ها و دریاچه‌ها ازنظر گردشگری باوجود جاذبه پرندگان مهاجر و همچنین به لحاظ تفرجگاهی اهمیت بالایی دارد افزود: تالاب‌ها ارزش‌های متعددی دارند و هر هکتار تالاب قابلیت ایجاد ۱۴ هزار دلار درآمد را دارد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی تأکید کرد: برای حفظ محیط‌زیست، تنوع زیستی و البته درآمدزایی باید نسبت به حفاظت و صیانت از پهنه‌های آبی کوشید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6