برگزاری کارگاه آموزشی هرس و تغذیه درختان پسته در تربت حیدریه
برگزاری کارگاه آموزشی هرس و تغذیه درختان پسته در تربت حیدریه

روابط عمومی تربت حیدریه از برگزاری کارگاه آموزشی هرس و تغذیه درختان پسته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ در دوره خزان و غیرفعال بودن درخت پسته می‌توان هرس و کوددهی را شروع کرد و در طول فصل زمستان که درخت در مرحله خواب است بهترین زمان برای هرس و تغذیه آن است؛ به همین منظور کارگاه آموزشی تغذیه و هرس درختان پسته در روستای سیوکی بخش مرکزی این شهرستان با حضور کارشناس مدیریت باغبانی سازمان تشکیل گردید.

در این کارگاه آموزشی در خصوص تاثیر هرس و تغذیه مناسب در بازدهی درختان در آینده اشاره و توصیه نمودند کشاورزان در فصل زمستان عملیات هرس و تغذیه را انجام دهند.

همچنین تاکید گردید قبل از تغذیه آنالیز خاک ناحیه فعال ریشه انجام و براساس نتایج آزمایشگاه و نظرکارشناس خبره عملیات تغذیه صورت گیرد و این توصیه کودی صرفا جهت آگاهی باغدار از نیازهای تغذیه‌ای درختان پسته (نوع، میزان، نحوه و زمان مصرف) کودها و عناصر غذایی می‌باشد و تاکید کردند که باغداران جهت تغذیه صحیح باغ‌های پسته و پیشگیری از اثرات سوء مصرف بی‌رویه کودها با در نظر گرفتن همه شرایط (آب و هوا، خاک، آب آبیاری، سن باغ، رقم، میزان برداشت و تغذیه سنوات قبل) اقدام به تغذیه نمایید.

در رابطه با کودهای حیوانی نیز توصیه شد حتما پنج شش ماه قبل ازمصرف، کود تهیه و فرآوری آن انجام و پس از تبدیل شدن به کمپوست بصورت چال کود و یا پخش در سایه‌انداز درخت و مخلوط کردن آن با خاک مصرف شود و از مصرف کود حیوانی تازه در باغات خودداری گردد.

هرس درختان پسته جهت محدود کردن اندازه درخت متناسب با فواصل بین ردیف و فاصله بین درخت روی ردیف، تشکیل شاخه‌های میوه دهنده جدید و بهبود نور در داخل درخت انجام می‌شود و از مزایای آن کاهش سال آوری و افزایش عملکرد است که به دو صورت هرس فرم دهی و هرس باردهی انجام میشود که بهترین روشهای آن عملا به باغداران آموزش داده شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 157