برگزاری همایش کشت کلزا در شهرستان جوین
برگزاری همایش کشت کلزا در شهرستان جوین

همایش کشت کلزا با حضور معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان، مدیر زراعت سازمان و معاون فرماندار و سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و کشاورزان پیشرو در شهرستان جوین برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از اراضی استان خراسان رضوی به کشاورزی اختصاص داده شده و ۹۹.۷ درصد غذای انسان به صورت مستقیم با خاک رابطه داشته و از خاک تولید می‌شود، گفت: ماده اصلی و در واقع قلب خاک، ماده آلی خاک است که در رشد گیاه و تولید مواد غذایی نقش اساسی دارد.

ساربان با اشاره به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از راه واردات تأمین می‌شود، اظهار کرد: جهت رسیدن به خودکفایی در این خصوص ترویج و توسعه کشت کلزا در اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی این شهرستان قرار دارد.

این مقام مسئول در همایش کشت کلزا که در محل سالن اجتماعات الغدیر شهرستان جوین برگزار شد، اظهار کرد: کلزا محصول مناسبی در تناوب زراعی با غلات است و به دلیل تثبیت ازت خاک، موجب افزایش ۲۵ درصدی عملکرد غلات کشت شده بعد از کلزا در مزرعه می‌شود.

وی با اعلام آمادگی کامل در تأمین نهاده‌های موردنیاز کشت‌های پاییزه به ویژه کلزا، حمایت همه‌جانبه مسوولان سازمان جهادکشاورزی از کلزاکاران در زمینه ارایه تسهیلات بانکی، تامین به موقع ماشین‌آلات موردنیاز تولید کلزا را خواستار شد.

ساربان با بیان این مطلب که باید در راستای ایجاد امنیت اکولوژیکی، حفاظت از منابع تولید، توسعه کشاورزی پایدار، جلوگیری از تخریب محیط زیست و بحران‌های زیست محیطی برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم، مطرح کرد: با مقایسه نیاز آبی محصولات بهاره با کشت‌های پاییزه و به منظور افزایش بهره‌وری آب و استفاده بهینه از باران، اهمیت استراتژیکی غلات پاییزه هرچه بیشتر نمایان می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در این همایش با اشاره به اهمیت توجه کشاورزان به نکات فنی و توصیه‌های علمی در خصوص کشت غلات از جمله مسایل بِه‌زراعی، بِه‌نژادی، آماده‌سازی زمین، معرفی ارقام جدید، ضدعفونی بذر، تاریخ کشت، آبیاری، کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها، اظهار کرد: رعایت تاریخ مناسب کشت از فاکتورهای مهمی است که تاثیر بسزایی در میزان عملکرد محصول تولیدی دارد.

حاجی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: کشت کلزا با هدف خوکفایی و جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور و در واقع حفظ امنیت غذایی و با توجه به نیاز آبی کم آن به کشاورزان توصیه می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3