برپایی اجتماعات مذهبی در بقاع متبرکه خراسان رضوی ممنوع شد
برپایی اجتماعات مذهبی در بقاع متبرکه خراسان رضوی ممنوع شد

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: به‌منظور اقدام پیشگیرانه از شیوع کرونا به همه بقاع متبرکه امامزادگان استان ابلاغ‌شده که در شرایط کنونی از برپایی اجتماعات و مراسم مذهبی در این اماکن متبرکه اجتناب کنند.

به گزارش اختر شرق؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمال ایزدی گفت: طبق این ابلاغیه لزومی به بستن فضاهای باز غیر مسقف مانند صحن‌ها و فضای پیرامونی بقاع متبرکه امامزادگان نیست.

وی ادامه داد: این ابلاغیه‌ها بر اساس مصوبات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری خراسان رضوی و پروتکل‌های پیش‌بینی‌شده این اداره کل، تنظیم و به بقاع متبرکه امامزادگان استان ارسال‌شده است.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بستن فضاهای مسقف بقاع متبرکه مانند تربت‌خانه‌ها، شبستان‌ها و سالن‌های پیرامونی آن تنها در صورت هماهنگی با فرمانداری و مراکز بهداشت هر شهرستان و طبق تصمیم آن‌ها انجام خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام ایزدی افزود: خادمان بقاع متبرکه نیز در این ایام به حداقل خواهند رسید و از خادمان بالای ۵۰ سالن سن یا دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و ریوی و خادمانی که علائم بیماری کرونا رادارند برای خدمت در بقاع متبرکه استفاده نخواهد شد.

وی اضافه کرد: نکات مربوط به اقدامات پیشگیرانه از کرونا به تمام خادمان بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی از طریق ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها آموزش داده می‌شود.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ازآنجاکه بقاع متبرکه امامزادگان در شهرستان‌های مختلف خراسان رضوی شرایط مساوی ندارند و ظرفیت‌های آن‌ها و حتی نوع زائرانی که برای زیارت به این اماکن می‌آیند با یکدیگر متفاوت است تصمیم شورای تأمین شهرستان برای اعمال هرگونه اقدام پیشگیرانه در آن بقاع ملاک عمل خواهد بود.

حجت‌الاسلام ایزدی افزود: در این راستا اخیراً شورای تأمین شهرستان نیشابور رفت‌وآمد به محل زیارتی برخی بقاع متبرکه امامزادگان آن شهرستان را ممنوع کرده است اما این مصوبه شامل همه بقاع متبرکه در استان نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر خادمان بقاع متبرکه امامزادگان خراسان رضوی موظف هستند همه نکات بهداشتی و ایمنی پیشگیرانه از کرونا را به‌طور کامل رعایت کنند اما نمی‌توان فضای باز بقاع و فضاهای غیر مسقف آن را بر روی مردم بست زیرا آنان نیاز به رسیدن به آرامش در اماکن مذهبی دارند.

معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: درهرصورت هم‌اینک فضای باز و غیر مسقف همه بقاع متبرکه امامزادگان در استان برای تردد زائران باز است اما در این ایام، اجتماعات مذهبی در بقاع انجام نمی‌گیرد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

لازم به ذکر است؛ ۳۰۴ بقعه متبرکه مربوط به امامزادگان در خراسان رضوی وجود دارد و این استان ازنظر تعداد بقاع رتبه هشتم کشور را در اختیار دارد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2