بروز تب ناگهانی مهم‌ترین تفاوت آنفلوانزا با سایر عفونت‌های تنفسی
بروز تب ناگهانی مهم‌ترین تفاوت آنفلوانزا با سایر عفونت‌های تنفسی

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد مهم‌ترین تفاوت علائم آنفلوانزا با سایر عفونت‌های تنفسی را تب ناگهانی و زیاد دانست و اظهار کرد: در سرماخوردگی و شبه آنفلوانزا تب به‌تدریج افزایش می‌یابد ولی در بیماری آنفلوانزا تب بیمار به‌طور ناگهانی به ۳۹ درجه نیز می‌رسد.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر محمدجعفر صادقی بابیان اینکه بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد است که به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود خاطرنشان کرد: ویروس بیماری درکل دنیا در گردش است و به‌راحتی هر فردی را در هر گروه سنی گرفتار می‌کند.

وی افزود: این بیماری مسبب طغیان‌ها و اپیدمی‌های سالیانه با شدت بیشتر در پاییز و زمستان بخصوص در مناطق معتدله است.

دکتر صادقی، رعایت بهداشت فردی را مهم‌ترین راهکار پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزا دانست و ادامه داد: شستشوی مرتب دست‌ها، روبوسی نکردن و دست ندادن، استفاده از ماسک، استفاده از دستمال هنگام عطسه و دفع بهداشتی دستمال‌های آلوده نقش مهمی در پیشگیری از بیماری آنفلوانزا دارد.

وی گفت: آنفلوانزا به سه تیب ای، بی و سی تقسیم می‌شود که آنفلوانزای نوع ای مشترک بین انسان و طیور است و دو نوع دیگر فقط بین انسان‌ها شیوع دارد.

دکتر صادقی بابیان اینکه بیش از ۱۵ نوع ویروس و میکروب، عفونت‌های تنفسی را موجب می‌شوند افزود: آنفلوانزا یکی از عفونت‌های تنفسی شایع است که مهم‌ترین خصیصه ویروس این بیماری، همه‌گیری آن است به‌طوری‌که ویروس آنفلوانزا به‌تنهایی می‌تواند حدود ۱۵ درصد افراد جامعه را مبتلا کند اما سایر ویروس‌های بیماری‌های تنفسی درمجموع دو درصد افراد جامعه را در برمی‌گیرند.

 مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد دوره درمان آنفلوانزا را سه تا پنج روز و حداکثر یک هفته دانست و گفت: ابتلا به این بیماری در افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، پیوند کلیه، دیابت، کودکان و سالمندان می‌تواند خطرآفرین باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 46