برداشت ۱۰ تن کینوا در رشتخوار
برداشت ۱۰ تن کینوا در رشتخوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: کار برداشت محصول کینوا در سطح ۲۵ هکتار از سطح اراضی کشاورزی بخش جنگل رشتخوار آغاز و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ تن محصول در این شهرستان برداشت شود.

سید محمود اعظمی در گفتگو با خبرنگار اختر شرق دراین‌باره عنوان کرد: در چاه شماره ۱۷ شهریور روستای جنت‌آباد جنگل مقدار ۲۵ هکتار، کینوا کشت گردیده است که طی روزهای اخیر عملیات برداشت این محصول توسط کمباین به‌صورت مکانیزه آغاز گردیده است.

وی در ادامه در رابطه با پیش‌بینی برداشت محصول در این شهرستان، گفت: کینوا به‌عنوان محصول جایگزین محصولات آب بر، در این بخش از شهرستان رشتخوار کشت گردیده و پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت، بیش از ۱۰ تن محصول برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار با اشاره به برنامه‌ریزی مجموعه جهاد کشاورزی رشتخوار مبنی بر جایگزینی محصولات کم آب طلب، عنوان کرد: آب مصرفی این محصول یک‌سوم آب موردنیاز سایر غلات مانند گندم و جو است و خرید تضمینی این محصول می‌تواند قطعاً کشاورزان منطقه را به سمت کشت این محصول پرکاربرد سوق می‌دهد.

اعظمی خاطرنشان کرد: گیاه کینوا از خانواده اسفناج است و به سبب پروتئین بالا، فیبر، منیزیم و منگنز در جهان به خاویار گیاهی معروف شده است، همچنین این گیاه با داشتن انواع پروتئین‌های موردنیاز بدن و عدم وجود گلوتن در ساختمان آن به‌عنوان جایگزین مناسب برنج در رژیم غذایی موردتوجه قرارگرفته است.

اعظمی در پایان گفت: رعایت تاریخ کشت، میزان بذر مصرفی، کنترل علف‌های هرز و مشورت با کارشناسان حفظ نباتات می‌تواند کمک‌های شایانی برای توسعه این محصول باشد.

خبرنگار:‌ حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 171