برداشت پنبه از سطح ۲۵۰۰هکتار اراصی رشتخوار آغاز شد
برداشت پنبه از سطح ۲۵۰۰هکتار اراصی رشتخوار آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار گفت: برداشت محصول پنبه از ۲۵۰۰هکتار از اراضی کشاورزی رشتخوار، آغاز شد.

محمود اعظمی در گفتگو خبرنگار اختر شرق گفت: پیش‌بینی می‌شود، امسال از این سطح زیر کشت شش هزار و ۷۵۰ تن محصول پنبه برداشت شود.

وی با اشاره به برداشت متوسط دوهزار و۷۰۰تن در هر هکتار در ادامه، در رابطه با کشت محصول پنبه در این شهرستان، عنوان کرد: نیاز آبی کم پنبه در مقایسه با سایر محصولات، ارزش اقتصادی مناسب و همچنین ایجاد زمینه اشتغال در منطقه و بازارهای هدف، باعث شده تا این کشت و صنعت هرساله نسبت به سال‌های قبل افزایش سطح کشت داشته باشد

اعظمی با تاکید بر اینکه برداشت محصول پنبه در رشتخوار ازنیمه آذرماه آغاز شد، خاطرنشان کرد: زمان برداشت این محصول بسته به شرایط منطقه و نوع کشت متفاوت است و در سال جاری به دلیل افزایش تولید گل زعفران در منطقه و نبود نیروی کارگری، برداشت پنبه از نیمه آذر ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی در رابطه با روش برداشت این محصول، بیان کرد: برداشت پنبه از اراضی کشت شده به صورت کاملا مکانیزه و توسط دستگاه غوزه چین انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار با اشاره به اینکه در بیشتر اراضی، رقم ورامین با طبقه مادری و در قسمت محدودی از اراضی کشاورزی این شهرستان نیز رقم خورشید کشت شده است، اظهار کرد: سازگاری با اقلیم منطقه، پتانسیل تولید نسبتا بالا، نیاز آبی کم و مقاومت به شوری آب از جمله مزایای ارقام ورامین و خورشید در محصول پنبه به شمار می‌رود.

وی استفاده از بذر مال قبل از کشت را از جمله اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش عملکرد و میزان تولید این محصول عنوان کرد و گفت: رعایت تاریخ کشت مناسب، آبیاری به موقع و منظم، انجام شیار به موقع در اراضی، انجام عملیات به موقع و مناسب وجین و نیز استفاده از کودهای ریز مغزی بخشی دیگر از این فعالیت‌ها است

لازم به ذکر است؛ رشتخوار سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن محصول زراعی و باغی ودامی تولید می‌کند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 43