برداشت پسته در تایباد آغاز شد
برداشت پسته در تایباد آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد گفت: سطح کشت باغات پسته شهرستان ۵۴۰۰ هکتار بوده که از این سطح ۳۳۰۰ هکتار بارور و مابقی غیر بارور است و پیش بینی می‌شود در سال جاری حدود ۲۷۰۰ تن پسته خشک از سطح باغات شهرستان برداشت گردد.

به گزارش اختر شرق؛ اعتضادی مدیر جهاد کشاورزی تایباد در این باره عنوان کرد: در سال زراعی جاری خشکسالی، افزایش دمای هوا در زمان گرده افشانی و پرشدن مغز و همچین قطع مکرر برق منابع آبی در زمان نیاز شدید آبی درختان پسته علاوه بر ریزش جوانه‌های زایشی باعث خسارت سوختگی مغز، ریزش زودهنگام برگ‌ها و افزایش پوکی دانه در بیش از ۲۰ درصد باغات گردید.

وی ادامه داد: آفت پسیل پسته مهم‌ترین عامل خسارتزای باغات پسته بوده که خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد مبارزه به روش‌های غیرشیمیایی منجمله شخم زمستانه، استفاده از کارت‌های رنگی چسبنده، ترکیبات شوینده گیاهی و… صورت می‌گیرد.

اعتضادی بیان کرد: به کشاورزان محترم توصیه می‌شود ضمن خودداری از کشت بی‌رویه با توجه به شرایط اقلیمی منطقه و وضعیت آبی در آینده قبل از کشت بررسی‌های لازم در خصوص انتخاب پایه و رقم سازگار پیوندی و همچنین سایر اصول باغبانی را جهت حصول عملکرد مطلوب مدنظر قرار دهند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد با بیان اینکه سطح آبیاری در باغات پسته به روش‌های نوین آبیاری بیش از ۱۵۰۰ هکتار است، خاطرنشان کرد: سه واحد ترمینال ضبط پسته فعال در حال حاضر فعال بوده که یک واحد در مرحله ساخت است و عمده پسته شهرستان جهت فرآوری به سایر شهرها ارسال می‌شود.

خبرنگار: ویدا حنفی

image_printچاپ مطلب

Visits: 126