برداشت بیش از ۴هزار تن گیلاس از باغات شهرستان مشهد
برداشت بیش از ۴هزار تن گیلاس از باغات شهرستان مشهد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: سطح باغهای شهرستان مشهد ۱۶۸۰۰ هکتار می‌باشد که از این سطح ۵۲۵ هکتار زیر کشت گیلاس است.

به گزارش اختر شرق؛ محمد میری دیسفانی در این باره عنوان کرد: گیلاس از مهمترین محصولات باغی شهرستان و به لحاظ اقتصادی در بین محصولات باغی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه گیلاس از نظر زمان رسیدن تقریباً اولین محصول درختی است که همه‌ساله قبل از سایر محصولات به بازار عرضه می‎شود. که این موضوع اهمیت این محصول را در بین محصولات باغی بیشتر نمایان می‌سازد، گفت: همچنین به علت کوتاه بودن دوره باردهی، از نظر مسائل داشت هزینه کمتری نسبت به سایر میوه‎های منطقه معتدله در بر دارد.

میری دیسفانی بیان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت باغات گیلاس شهرستان مشهد ۵۲۵ هکتار می‌باشد و میزان بیش از چهار هزار تن در سال جاری گیلاس برداشت و روانه بازار شد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه در سال جاری عملکرد محصول گیلاس با توجه به تغییرات اقلیمی شامل نوسانات آب و دمایی و سرمازدگی و تگرگ از متوسط ۱۲ تن سال پیش به ۷.۶ تن در هکتار کاهش یافته است، مطرح کرد: رقم عمده گیلاس شهرستان، تک دانه مشهد می‌باشد و درصدی نیز به سایر ارقام مانند سیاه شبستر و زرد دانشکده (ارقام فرانسوی) اختصاص دارد.

میری دیسفانی با اشاره به اینکه یکی از مسایل و مشکلات عمده درختان گیلاس خودناسازگاری است که قادر به گرده‌افشانی و تلقیح با یکدیگر نیستند، گفت: به همین دلیل برای تشکیل میوه کافی و تجاری باید ازارقام گرده‌زای مناسب و سازگار استفاده شود. که متاسفانه اکثر باغات گیلاس به دلیل کم آگاهی یاعدم رعایت این موضوع توسط باغداران، دچار کاهش عملکرد می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون ارقام شبستر، سیاه مشهد، مجتهدی به عنوان گرده‎زای مناسب و سازگار معرفی و پیشنهاد می‌گردد که اکیدا توصیه می‌گردد باغداران گرامی به جهت افزایش عملکرد باغات گیلاس از این ارقام استفاده نمایند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه با توجه به کیفیت مناسب گیلاس‌های تولیدی انواع مختلف گیلاس تولیدی و این شهرستان به کشورهای مختلف صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در در مورد درخت گیلاس در جهاد کشاورزی مشهد انجام میشود سرشاخه کاری گیلاس می‌باشد که به منظور جوانسازی درختان، افزایش باروری ایجاد تنوع ارقام و غیره انجام می‌گیرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 9