برداشت بیش از یک هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع کلزا مشهد
برداشت بیش از یک هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع کلزا مشهد

مدیر جهاد کشاورزی مشهد از پایان برداشت کلزا در سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع کلزا شهرستان مشهد خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ سعید خوش قامت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد دراین‌باره گفت: باهدف کاهش واردات روغن خوراکی و بهبود سطح معیشت کشاورزان، با تلاش و کوشش روزافزون این عزیزان، سطح کشت کلزا در شهرستان مشهد بیش از ۱۵۰۰ هکتار بود که با توجه به خشک‌سالی و سرمازدگی بیش از ۱۰۰۰ هکتار از مزارع کلزا از بین رفت.

وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۱۰۰۰ تن دانه روغنی کلزا به ارزش حدود ۱۱۰ میلیارد ریال از این اراضی برداشت و خریداری و جهت استحصال روغن به کارخانه‌های تولید روغن حمل شد.

خوش قامت بابیان اینکه توسعه سطح زیر کشت این دانه روغنی به‌عنوان یک محصول استراتژیک در مشهد به‌عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: با توسعه کشت این دانه روغنی و استحصال روغن آن در شهرستان، بخشی از روغن موردنیاز کشور تأمین‌شده و نیاز به واردات روغن کمتر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه کلزا ازجمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می‌رود که حمایت از کشت آن به‌جای سایر محصولات پرآب بر، موردتوجه جدی قرارگرفته است، گفت: گیاه کلزا یکی از گیاهان دانه روغنی مهم، دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

وی ادامه داد: دانه کلزا دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است، رقم اصلاح‌شده کلزا که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح‌شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.

خوش قامت با اشاره به اینکه تفاله دانه کلزا پس از روغن‌گیری به‌عنوان علوفه دام مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر موردحمله، خسارت آفات و بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شدت و ضعف آن‌ها در مناطق مختلف متفاوت است. به علت میزان روغن موجود دردانه‌های گیاه کلزا، این گیاه برای سده‌های پی‌درپی کشت می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 50