با ۲۳۰۰ قلع و قمع تغییر کاربری در سطح خراسان رضوی برخورد شد
با ۲۳۰۰ قلع و قمع تغییر کاربری در سطح خراسان رضوی برخورد شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در چهار ماهه نخست سال ۹۹ با حدود ۲۳۰۰ مورد قلع و قمع تغییر کاربری در سطح خراسان رضوی برخورد شده است.

به گزارش اختر شرق؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه  این مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در بخش طرقبه، بیان کرد: در چهار ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۲۳۰۰ مورد قلع و قمع تغییر کاربری در سطح خراسان رضوی برخورد شده است، با توجه به اینکه  ۳۵ درصد از اراضی کشاورزی استان درجه یک است متاسفانه تغییر کاربری‌ها بیشتر در اراضی درجه یک متمرکز شده است.

محمدرضا اورانی تصریح کرد: به ازای هر یک هکتار زمین کشاورزی که از دسترس بخش کشاورزی خارج می‌شود غذای ۹ تا ۱۰ نفر نیز عملاً از قسمت تولید حذف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی به لحاظ محدودیت اقلیم، حرفی از توسعه نداریم، تاکید کرد: به لحاظ منابع آبی محدودیت داریم پس باید کشاورزی موجود را مورد بهره‌وری بیشتر قرار دهیم.

اورانی ضمن تاکید بر اینکه با سه موضوع می‌توانیم بخش کشاورزی موجود را بهره‌ور کنیم، عنوان کرد: با ورود دانش بیشتر، سرمایه و کارآمدسازی بازار محصولات کشاورزی استان این موضوع اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: اولین مشکل ما در بخش کشاورزی کمبود دانش است، در ۱۷۰ دهستان ۵۲ مرکز جهادکشاورزی در بخش داریم که توسعه ساختار اداری برای ما ممنوع است و قانوناً نمی‌توانیم واحد دولتی و جهاد کشاورزی احداث کنیم، بهترین پاسخ برای بیرون رفت از این موضوع، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه در استان، ۱۵ هزار نفر متخصص بخش کشاورزی داریم، تصریح کرد: از این تعداد ۱۲۰۰ نفر با تحصیلات دکترا و باقی تحصیلات ارشد و کارشناسی کشاورزی دارند که اگر بتوانیم از این ظرفیت که به صورت متخصص کشاورزی در دانشگاه تربیت شدند به سمت بخش کشاورزی سوق دهیم، بعضی ناکارآمدی‌ها برطرف می‌شود.

اورانی با اشاره به افتتاح مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در بخش طرقبه، به مسوولان این واحد خدماتی خاطرنشان کرد: اقدام بسیار خوبی است به شرط توسعه و پایداری در این کار و بالابردن سطح سواد، کسب تجربیات و مهارت‌های دیگران و در این زمینه دانش بومی مردمی را با دانش خود ترکیب کنید و سطح ارتباطات خود را با مردم و کشاورزان تقویت کنید و همواره با کشاورزان و باغداران مراجعه کننده با عزت و احترام برخورد کنید.

وی با اشاره به  اینکه این مرکز خدماتی نباید خود را به صدور مجوزات محدود کند، گفت: در زمینه اصلاح باغات کشاورزی باید بسیار کار کرد و در حوزه پرورش گیاهان زینتی و دارویی و بازار فروش محصولات کشاورزی طرقبه شاندیز هم باید فعالیت خوبی انجام داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: باتوجه به اینکه  طرقبه شاندیز شهرستانی است با رویکرد ملی و استانی و رویکردی باغی به دلیل هشت هزار هکتار باغاتی که دارد و با تلفیق گردشگری و کشاورزی به بازار فروش محصولات کشاورزی این شهرستان ورود پیدا کرد و با عرضه محصولات سالم و ارگانیک خدمات خوبی ارائه داد و همچنین بخش کشاورزی را با استفاده از ظرفیت متخصصین کشاورزی، توانمندی و پتانسیل شهرستان را بالاتر برد.

وی در ادامه با اشاره به اضافه شدن کوهسرخ و زبرخان به شهرستان‌های استان، بیان کرد: ما ۳۱ شهرستان داریم با ۷۵ شهر و ۷۰ بخش، ۱۷۰ دهستان و سه هزار و ۳۳۴ روستا که از این تعداد دو هزار و ۵۶۰ روستا به لحاظ تعداد خانوار بالای ۲۰ هزار جمعیت دارند.

اورانی اظهار کرد: براساس آمار سرشماری کشاورزی خراسان رضوی در سال ۹۲، ما سه هزار و ۳۳۷ نفر کشاورز داریم که ۳۰ درصد بی سواد، ۴۰ درصد سواد ابتدایی، ۲۵ درصد سواد راهنمایی و دیپلم و پنج درصد فوق دیپلم و بالاتر هستند که  از این پنج درصد، دو درصد کارشناسی تحصیل کرده کشاورزی و سه درصد تحصیلات کارشناسی غیرکشاورزی دارند.

سید رضا ماه‌نگار مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز بیان کرد: تغییر کاربری اراضی، صدور مجوزاتی که اکثرا تغییر مسیر می‌شود، نداشتن مسیر و راه‌های دسترسی مناسب به بعضی روستاهای شهرستان و خرده مالکی، بخشی از مشکلات  ما در بخش کشاورزی شهرستان است.

مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی «گل پروران بارثاوا» با هدف تنوع بخشی به محصولات کشاورزی،  توسعه آبیاری تحت فشار و افزایش سطح گلخانه‌ها، تولید قارچ، باغات و فضای سبز افتتاح شد که هدف اصلی این مرکز، اشتغال زایی دائم فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، رونق و تولید محصولات کشاورزی در سال جهش تولید است.

خبرنگار: دوست حصار

image_printچاپ مطلب

Visits: 38