با کاهش ۶۷ درصدی بارندگی، آینده سخت در انتظار تأمین آب شرب کلانشهر مشهد
با کاهش ۶۷ درصدی بارندگی، آینده سخت در انتظار تأمین آب شرب کلانشهر مشهد

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به کاهش ۶۷ درصدی بارندگی از ابتدای سال آبی نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش ذخایر آب‌های سطحی و زیرزمینی، آینده سختی در انتظار تامین آب شرب کلانشهر مشهد و روستاهای الحاق شده است.

به گزارش اختر شرق؛ مهندس حسن آقایی معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد در جلسه ستاد پایش تنش آبی شرکت گفت: با توجه به کاهش ۶۷ درصدی بارندگی از ابتدای سال آبی نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش ذخایر آب‌های سطحی و زیرزمینی، آینده سختی در انتظار تامین آب شرب کلانشهر مشهد و روستاهای الحاق شده است و در این راستا به جهت مدیریت تنش آبی، اقدامات بسیاری برای گذر از تابستان پیش رو برنامه ریزی و اجرایی گردید.

آقایی با بیان این مطلب عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۹ با آغاز فرآیند یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی تعداد ۲۶۲ روستا با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش شرکت قرار گرفت. درابتدای تحویل گیری براساس پایش صورت گرفته تعداد۱۴۰ روستا با تنش آبی مواجه بودند که با اجرای عملیات اضطراری صورت گرفته سعی در کاهش و رفع مشکلات تامین آب آنان گردید.

وی ادامه داد: به همین منظور حفر و جابجایی ۱۹ حلقه چاه، اصلاح شبکه ۶۹ کیلومتر، بهسازی ۱۶ حلقه چاه، نصب و راه اندازی ۳۵ دستگاه سیستم کلرزنی و کشف ۳۰۷۲ فقره انشعابات غیرمجاز از مهم‌ترین اقدامات اضطراری انجام شده در روستاهامی باشدکه با این اقدامات مشکل ۴۵ روستا حل شد لکن با توجه به بروز خشکسالی و کاهش محسوس بارندگی و ناپایداری و تک منبع بودن تامین آب در نقاط تحویلی پیش بینی می‌شود در تابستان پیش رو تعداد ۶۶ روستای تحت پوشش مشمول آبرسانی سیار شوند.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: طبق برآوردها پیش بینی می‌شود در پیک مصرف، نیاز آبی روزانه شهر مشهد ۱۲۸۰۰ لیتر بر ثانیه باشد براین اساس و در جهت جبران کمبود آب برنامه‌های گذر از تنش ۱۴۰۰ در سه محور مدیریت تامین، مدیریت توزیع آب و مدیریت مصرف تدوین و در حال اجرا و اقدام می‌باشد.

آقایی مهم‌ترین پروژه‌های محور مدیریت تامین را حفر و جابجایی چاه، بهسازی و مهندسی مجدد چاه‌ها، تکمیل پروژه‌ی عظیم جمع آوری چاه‌ها در پهنه‌های A، Lو S، استفداه از ظرفیت چاههای سایر ارگان‌ها و تکمیل احداث مخازن O، S و A۵ به حجم ۱۱۰ هزار مترمکعب برشمرد.

وی افزود: برنامه‌های مدیریت توزیع آب شامل اصلاح شبکه موثر، نشت‌یابی و شناسایی نشت‌های زمینه‌ای در جهت کاهش هدر رفت واقعی و نیز اعمال مدیریت فشار می‌باشد و در بخش مدیریت مصرف تعویض کنتورهای خراب مشترکین، توزیع کاهنده‌های مصرف، قطع انشعابات غیر مجاز و فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی در حال انجام و اقدام است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد در پایان خاطرنشان کرد: تامین آب شهرستان مشهد نیازمند همراهی همه جانبه تمامی شهروندان و مشترکین می‌باشد که امیدواریم با مصرف بهینه از منابع موجود تابستان امسال را با کمترین مشکل و تنش آبی عبور نماییم

image_printچاپ مطلب

Visits: 73