با حضور معاون استاندار؛ ساخت‌وسازهای غیرمجاز بررسی شد
با حضور معاون استاندار؛ ساخت‌وسازهای غیرمجاز بررسی شد

در جلسه هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان که در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص سیاست‌گذاری برای تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و برخورد مؤثر و فوری با ساخت‌وسازهای غیر مجاز تصمیم‌گیری شد.

به گزارش اختر شرق؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این جلسه بر صیانت و پاسداری از حقوق عامه تأکید کرد و گفت: رعایت قوانین و مقررات در جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز به عنوان اهم وظایف دستگاه‌های متولی باید در دستور کار قرار گیرد.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان به ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای اقدامات پیشگیرانه در راستای رفع آسیب‌ها در مبدأ اشاره کرد و گفت: جلوگیری از تصرفات اراضی دولتی و تغییر کاربری‌های غیر مجاز اراضی کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های ارتباط جمعی و روابط عمومی ادارات متولی را مهم دانست و عنوان کرد: افزایش آگاهی عمومی جامعه از قوانین و مقررات و اقدامات مستمر ادارات متولی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و برخورد قانونی با متخلفان باید مد نظر قرار گیرد.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه مقرر شد حداکثر ظرف مدت دو هفته ادارات متولی موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی داخل محدوده و حریم شهرها، داخل محدوده روستاها و اراضی خارج از حریم شهرها و محدوده روستاهای بر پایه اقدامات قانونی (با بهره‌گیری از ابزارهای تشویقی و بازدارنده) باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و باز خورد و اثر بخشی برنامه‌ها حداکثر ظرف مدت دو هفته بعد به استانداری ارائه شود. ضروری است گزارش اقدامات مؤثر هر دستگاه نیز رسانه‌ای شود.

همچنین مقرر شد، ادارات کل منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان برای اجرای ماده ۱۰ قانون زمین شهری موضوع تحویل و تحول اراضی دولتی واقع در داخل حریم شهرهای استان برنامه ریزی لازم را انجام دهند و نتیجه اقدامات حداکثر ظرف مدت دو هفته به استانداری اعلام شود.

ادارات متولی موضوع صیانت از اراضی دولتی، نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز نیز باید در راستای هم افزایی بین دستگاه‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند تا از ظرفیت‌های موجود هر دستگاه (گشت نظارت و سایر امکانات پرسنلی و تجهیزاتی و…) برای انجام به موقع وظایف قانونی محوله کلیه ادارات ذیربط در استان بهره‌گیری شود.

ادارات متولی موضوع تهیه طرح‌های توسعه و عمران روستایی، شهری و… نیز باید ترتیبی اتخاذ کنند تا طرح‌ها بر اساس نیازهای واقعی جامعه هدف تهیه شود و آسیب‌شناسی گرایش‌های عمومی به تغییر در طرح‌های توسعه شهری با تمرکز بر ارائه راهکارها برای رفع مشکلات در مبدأ صورت پذیرد.

همچنین بنا شد از ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت المال برای اجرای به موقع قوانین و مقررات، رفع مشکلات، هماهنگی با مراجع قضایی استان، شهرستان و نیروی محترم انتظامی توسط کلیه ادارات متولی موضوع صیانت از زمین و حقوق عامه بهره‌گیری گردد.

اقدام به موقع مطابق مقررات در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر مجاز و برخورد قانونی با تخلفات ساختمانی و متخلفان به عنوان مهمترین پارامتر ارزیابی ادارات اجرایی، فرمانداریها، بخشداریها، شهرداری، دهیاری‌ها و… لحاظ و نیز به دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری و کلیه ادارات و دستگاه‌های ذیربط استان ابلاغ گردد.

باید برنامه‌ریزی لازم برای آموزش قوانین و مقررات به نیروی انسانی و گشت نظارت هر دستگاه به منظور برخورد قانونی مؤثر و به موقع با تخلفات ساختمانی توسط دستگاههای مرتبط صورت گیرد.

با عنایت به اهمیت و ضرورت اعمال مدیریت واحد و تمرکززدایی به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در خارج از حریم شهرستان مشهد مقرر گردید مشابه کلیه شهرستان‌های دیگر که از سال ۱۳۹۶ برگزاری کمیسیون ماده ۹۹ به فرمانداران محترم تفویض گردیده در خصوص شهرستان مشهد نیز همین رویه ابلاغ و اقدام گردد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3