باید نگاهمان را اصلاح کنیم وگرنه نمی‌توانیم مشکلات را رفع کنیم
باید نگاهمان را اصلاح کنیم وگرنه نمی‌توانیم مشکلات را رفع کنیم

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این مطلب که باید نگاهمان را اصلاح کنیم وگرنه نمی‌توانیم مشکلات را رفع کنیم، اظهار کرد: کشاورزی یک علم است، یک تخصص است، وقتی به آن با نگاه سنتی برخورد می‌کنیم دچار مشکل می‌شویم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این مطلب که باید نگاهمان را اصلاح کنیم وگرنه نمی‌توانیم مشکلات را رفع کنیم، اظهار کرد: کشاورزی یک علم است، یک تخصص است، وقتی به آن با نگاه سنتی برخورد می‌کنیم دچار مشکل می‌شویم.

به گزارش اختر شرق؛ جلسه شورای هماهنگی جهاد کشاورزی تایباد با حضور مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در محل سالن اجتماعات این اداره برگزار شد.

محمد میری دیسفانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد، گزارشی از فعالیت‌های جهاد سازندگی تایباد ارائه نمود و گفت: سالانه بیش از ۷۰۰ تن گل محمدی از مزارع شهرستان برداشت می‌شود.

وی افزود: تفاهم‌های بسیار خوبی با معین اقتصادی شهرستان منعقدشده که ازجمله آن‌ها احداث، تکمیل و توسعه گلخانه‌های روستایی در دستور کار قرارگرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد با اشاره به اینکه سال گذشته رشد ۱۵۰ درصدی جذب اعتبارات کشاورزی ازجمله فعالیت‌های جهاد بوده که موجب توسعه در بخش کشاورزی در شهرستان تایباد شده است، عنوان کرد: توسعه و ترویج کشت محصولات باغی و کم آب طلب از سیاست‌های این مدیریت بوده که در این میان طرح دهستان آباد کرات با کمک قرارگاه توسعه و آبادانی سپاه یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها هست.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد بابیان این مطلب که در بحث اقتصاد مقاومتی، مشاغل کوچک‌مقیاس مانند زنبورداری، دام سبک، استخرهای کوچک و غیره ازجمله فعالیت‌های مهم در بخش دامداری است، مطرح کرد: بالغ‌بر ۷۲ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب حاصل مدیریت مصرف آب با احداث پروژه‌های آبیاری تحت‌فشار در شهرستان ازجمله فعالیت‌های مهم این مدیریت است.

میری وی با اشاره به همکاری بانک کشاورزی در ارائه تسهیلات کشاورزی گفت: بیمه ازجمله نگرانی‌های کشاورزان است که نیاز به بررسی بیشتر و اصلاح بازدیدها و حمایت‌های آن می باشد.

میری در پایان به بخشی از درخواست‌های کارکنان پرداخت و کمبود نیروی فعال در جهاد کشاورزی شهرستان را از خواسته‌های این مدیریت عنوان نمود.

سید هاشم سیدالحسینی، رئیس هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی بابیان مشکلات کشاورزان شهرستان گفت: با توجه به افزایش سطح کشت باغات شهرستان تقاضای اختصاص اعتبار ایجاد سیستم آبیاری زیرسطحی در باغات راداریم.

محمدرضا علی پور، رئیس اداره منابع طبیعی تایباد در ادامه جلسه بیان کرد: در حوزه آبخیزداری ۹ پروژه احداث‌شده و پتانسیل بالای روان آب‌ها می‌تواند با کمک بخش خصوصی مدیریت‌شده و در حوزه منابع آب بهره‌برداری بهتری صورت پذیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی تایباد با اشاره به افت سفره‌های زیرزمینی، عنوان: با توجه به شیب طبیعی روان آب‌های منطقه به‌طرف افغانستان نباید اجازه داد که این آب از منطقه خارج شود و با مدیریت صحیح از این منابع آبی به نفع کشاورزان استفاده شود

محمدرضا اورانی، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: نزدیک به ۱۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان، زیرپوشش آبیاری تحت‌فشار قرارگرفته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این مطلب که در بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان با همیاری کشاورزان، بالغ‌بر ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: تا پایان سال ۹۷ میزان سطح گلخانه‌های استان به ۳۷۴ هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: واحد گاوداری ۲۰۰۰ رأسی گاو شیری شرکت مدبر کشت طوس که امروز مورد بازدید قرار گرفت از مجموعه طرح‌های بزرگ توسعه کشاورزی استان است که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

اورانی گفت: حلقه گمشده کشاورزی ما مدیریت است، تولید کشاورزی ۹۶ درصد در دست بخش خصوصی است اما مدیریت این منابع ۱۰۰ درصد در دست بخش دولتی است، باید بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت دخالت کند و با بخش دولتی همکاری نماید.

اورانی بابیان این مطلب که باید نگاهمان را اصلاح کنیم وگرنه نمی‌توانیم مشکلات را رفع کنیم، اظهار کرد: کشاورزی یک علم است، یک تخصص است، وقتی به آن با نگاه سنتی برخورد می‌کنیم دچار مشکل می‌شویم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: اگر همه همراه نباشیم، اشکالات فرهنگی و اجتماعی، خود را در بخش اقتصادی نشان خواهد داد.

اورانی در پایان بابیان اینکه امیدوارم در کارها تبعیض نباشد، در احترام تبعیض نباشد، کرامت همه را حفظ کنیم، کشاورزان دارای احترام و کرامتی هستند که باید به آن احترام بگذاریم، عنوان کرد: امروز پول کشاورز، بذر کشاورز، تسهیلات کشاورز در اختیار ماست، نباید در امر بیت‌المال خیانت کرد، نباید به کشاورز اجحاف شود، سعی کنیم حقی از کسی ضایع نشود. هیچ دلیلی نباید باعث شود از وظیفه امان در قبال مردم قصور کنیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 15