باید سوءتفاهم‌های بین مردم و منابع طبیعی رفع شود
باید سوءتفاهم‌های بین مردم و منابع طبیعی رفع شود

چهارمین جلسه ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیرکل منابع طبیعی استان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ در این جلسه که باهدف هم‌اندیشی و بررسی مصوبات جلسات قبل برگزار شد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی و دبیر این ستاد گفت: هفته منابع طبیعی امسال از ۱۵ اسفند تا ۲۱ اسفند با شعار نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز برگزار خواهد شد که پویش نهال‌کاری همگانی از ۱۴ آذرماه در سراسر کشور آغازشده است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام آیات و روایات زیادی درباره اهمیت منابع طبیعی وجود دارد گفت: اگر به طبیعت و منابع طبیعی آسیب بزنیم علاوه بر ضربه به نشاط و حیات مردم به نگاه تربیتی قرآن نیز ضربه زده‌ایم چراکه نگاه قرآن به منابع طبیعی، نگاهی تربیتی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدی پناه افزود: ما در حوزه منابع طبیعی در برابر مردم مسئولیم و باید اهتمام ما این باشد که حس دوستی طبیعت را در جامعه زنده کنیم.

وی ادامه داد: در بحث درختکاری، حفظ و نگهداری نهال کشت‌شده به‌مراتب بهتر از کاشت نهال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و رئیس ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی نیز ضمن اشاره به سخن مقام معظم رهبری که «فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود» گفت: برای اینکه فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود باید در بحث آموزش و ترویج به جامعه روستایی و عشایری توجه ویژه مبذول شود.

محمدرضا اورانی بابیان اینکه جامعه اصلی هدف ما روستائیان و عشایر هستند پیشنهاد داد در هفته منابع طبیعی مسئولین و کارشناسان منابع طبیعی با حضور در ۱۶۵ دهستان استان، به آموزش و توانمندسازی جوامع روستایی و عشایر بپردازند.

وی افزود: حفاظت از منابع طبیعی باید توسط مردم صورت پذیرد تا نتایج مثبتی داشته باشد بنابراین لازم است برای همراهی مردم سوءتفاهم‌هایی که بین منابع طبیعی و مردم در بحث رفع تداخل‌ها وجود دارد برطرف شود.

محمدرضا اورانی با مهم برشمردن فعالیت‌های آبخیزداری گفت: مدیریت در منابع طبیعی باید بر پایه آبخیز باشد و کلیه فعالیت‌ها اعم از جنگل و مرتع و بیابان باید با نگاه آبخیزداری صورت پذیرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 12