بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ اکیپ عملیاتی برای رفع یخ زدگی لوله‌ها و کنتورها در شهر مشهد اعزام شد
بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ اکیپ عملیاتی برای رفع یخ زدگی لوله‌ها و کنتورها در شهر مشهد اعزام شد

معاون بهره برداری و توسعه شبکه آب شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: از آغاز سرمای شدید و افت بی‌سابقه دما در شهر مشهد تا کنون دو هزار و ۶۷۰ مورد اعزام اکیپ عملیاتی برای رفع یخ زدگی لوله‌ها و کنتورهای آب مشترکین توسط این شرکت انجام گرفته است.

به گزارش اختر شرق؛ مهندس سیدحسن آقایی در این باره عنوان کرد: علیرغم هشدارها و اطلاع رسانی‌های گسترده صورت گرفته، از ابتدای برودت هوا تاکنون حدود ۲۰ هزار تماس تلفنی مبنی بر یخ زدگی لوله‌ها و کنتورها با شماره تلفن ۱۲۲ برقرار شده که منجر به اعزام دو هزار و ۶۷۰ مورد اکیپ عملیاتی شد که در این راستا ۷۴ اکیپ در سطح شهر مشهد مشغول خدمات رسانی به مشترکینی هستند که دچار مشکلات یخ زدگی لوله‌ها وکنتورهای ساختمان خود شده‌اند.

وی ادامه داد: از آمار ارائه شده ۵۰۶ مورد مربوط به یخ زدگی کنتور بود که ۱۴۸ مورد به دلیل یخ زدگی دچار آبریزی نیز شده بودند که این مشکل براثر قرار دادن شعله مستقیم و ریختن آب جوش در محفظه کنتور بود که باید در نظر داشت فرایند یخ زدایی می‌بایست به شکل تدریجی و آرام از طریق استفاره از سشوار و یا کیسه آب گرم صورت گیرد.

مهندس آقایی با تاکید بر رعایت صحیح موارد پیشگیری از مشکلات یخ زدگی لوله و کنتور در ساختمان گفت: با بازدید از ساختمان‌هایی که دچار یخ زدگی شده بودند مشاهده شد حداقل‌های موارد پیشگیری از یخ زدگی به لحاظ لوله کشی، عایق کاری و به لحاظ نحوه نگهداری بعد از تحویل‌گیری، رعایت نشده است.

وی با اشاره به استفاده درست از پشم شیشه به عنوان راهکاری برای جلوگیری از یخ زدگی تصریح کرد: پشم شیشه به عنوان عایق نباید با مفتول و تحت فشار زیاد به لوله بسته شود همچنین خیس بودن پشم شیشه باعث از بین رفتن خاصیت عایق بودن آن می‌شود.

مهندس آقایی گفت: عمق مناسب برای نصب لوله‌ها در ساختمانها نیز رعایت نشده که این مهم باعث شده لوله‌ها در اثر برودت دما دچار یخ زدگی شود و وقتی سرما تداوم می‌یابد منجر به یخ زدگی کنتور و لوله کنتور هم می‌شود.

معاون بهره برداری و توسعه شبکه آب بر رعایت صرفه جویی آب حتی در فصل زمستان اشاره و خاطرنشان کرد: شهر مشهد در پی خشکسالی‌های چند ساله اخیر با ۵۸ درصد کاهش بارندگی مواجه است که بر اثر آن منابع آب سطحی و زیرزمینی به شدت دچار مشکل شده‌اند و سدهای دوستی، طرق، کارده و ارداک ‌که به عنوان منابع سطحی تامین‌کننده آب شهر مشهد هستند در حال حاضر کمتر از ۱۶ درصد از مجموع ظرفیتشان ذخیره آب دارند و آب قابل برداشت کمتر از ۱۰ درصد است که این مهم ضرورت رعایت مدیریت مصرف و صرفه جویی بیش از پیش توسط شهروندان را طلب می‌نماید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 45