بازارچه مشترک مرزی باجگیران گودان پس از ۳۴ ماه تعطیلی بازگشایی شد
بازارچه مشترک مرزی باجگیران گودان پس از ۳۴ ماه تعطیلی بازگشایی شد

با حضور سفیر ایران در ترکمنستان، بازارچه مشترک مرزی باجگیران گودان پس از ۳۴ ماه تعطیلی بازگشایی شد.

به گزارش اختر شرق و به نقل از پایگاه خبری اقتصادی مشهد عمران؛ ابوالفضل چمندی در حاشیه آیین بازگشایی بازارچه مرزی گودان که با حضور سفیر ایران در ترکمنستان و مدیر کل صمت استان برگزار شد، اظهار کرد: این بازارچه که در سال ۷۶ توسط وزرای امور خارجه دو کشور برابر پروتکل توافقی بین ایران و ترکمنستان در استان خراسان رضوی ایجاد و به بهره برداری رسیده بود در سال ۹۸ به دلیل شیوع بیماری کرونا و برخی مشکلات موجود در تجارت بازارچه‌ای با کشور ترکمنستان موقتا تعطیل شده بود.

وی افزود: با توجه به دیدارهای روسای جمهور دو کشور درسال‌جاری و مذاکرات صورت گرفته توافق شد تا فعالیت تجاری بازارچه مرزی باجگیران مجددا از سر گرفته شود.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت این بازارچه در منطقه مرزی باجگیران، تصریح کرد: روزانه به صورت میانگین ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر از توریست‌های ترکمن از بازارچه مرزی باجگیران خرید و متقابل روزانه بیش از ۲۰۰ نفر از اتباع ایرانی از بازارچه گودان ترکمنستان کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

وی با تاکید بر تاثیر این بازارچه بر میزان تجارت بین ایران و تاجیکستان عنوان کرد: تا پیش از تعطیل شدن بازارچه سالانه بیش از چهار میلیون دلار کالا از این بازارچه به کشور ترکمنستان صادر می‌شد و حدود ۵۰۰ هزار دلار کالا وارد کشورمان می‌شد.

چمندی خاطرنشان کرد: فعالیت بازارچه مشترک مرزی باجگیران تاثیر بسزایی در تولید کارگاه‌های صنعتی استان خراسان رضوی داشته و به صورت میانگین برای بیش از از ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغالزایی می‌شود.

وی با اشاره به نقش این بازارچه در اشتغالزایی و ارزآوری برای استان، تاکید کرد: با مذاکراتی که انجام شده؛ ترکمنستان تعرفه واردات از این بازارچه مرزی را صفر اعلام کرده که این موضوع بر اقتصاد و اشتغال استان و کشور تاثیر مهمی دارد.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری یک نمایشگاه در کشور ترکمنستان، گفت: فاصله نزدیک مرز باجگیران با عشق آباد و امکان دسترسی و ترانزیت کالا به کشورهای سی‌آی اس از این کانال ارتباطی، از جمله نکاتی حائز اهمیت در برقراری روابط حسنه با این دولت همسایه است.

برگزاری شورای اداری قوچان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در شهر مرزی باجگیران

در ادامه حضور جمعی از مسئولین در این منطقه، جلسه شورای اداری شهرستان قوچان نیز درسالن جلسات پایانه مرزی باجگیران و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان، نماینده شهرستان قوچان و و تنی چند از مسئولین محلی شهر باجگیران برگزار و مهمترین موضوعات تجاری بین ایران و ترکمنستان در مرز باجگیران مورد بررسی قرار گرفت.

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در این جلسه با تاکید بر اینکه اولویت دولت بر رونق تجارت مرزی و حمایت از مرزنشینان است، عنوان کرد: تمام توان خود را برای ایجاد کسب و کارهای جدید و توسعه مراودات تجاری با کشور ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه خواهیم داشت تا از فرصت به وجود آمده برای ارتقاء ظرفیت‌های دوجانبه همکاری‌های مشترک با کشورهای منطقه حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

چمندی خطاب به مسئولان بازارچه مرزی باجگیران گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور از این بازارچه باید به ۵۰ میلیون دلار برسد و برای این اقدام بایستی پیگیری‌های لازم توسط اداره کل صمت و تجار استان صورت پذیرد.

ارباب خالص، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان نیز با اشاره به اینکه در آینده نزدیک استاندار محترم خراسان رضوی به کشور ترکمنستان سفر می‌کنند، مطرح کرد: روابط دو کشور متعاقب دیدار روسای محترم جمهور دو کشور و مذاکرات و توافقات صورت گرفته در شرایط خوبی قرار دارد و هر روز اقدامات موثر جدیدی برای توسعه و بهبود روابط اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های بیشتر با کشور ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه اظهار امیدواری کرد: تا در روزهای پیش رو شاهد فعال‌تر شدن مرز باجگیران باشیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 18