ایمن‌سازی رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در خوشاب
ایمن‌سازی رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در خوشاب

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوشاب گفت: طرح ایمن‌سازی طیور بومی شهرستان خوشاب علیه بیماری نیوکاسل به‌صورت صد درصد رایگان آغاز شد.

به گزارش اختر شرق؛ محمود ترخاصی بابیان اینکه بیماری نیوکاسل نوعی بیماری ویروسی است که به مرغ مرگی مشهور است و در گونه‌های مختلف پرندگان اعم از اهلی و وحشی دیده می‌شود، گفت: از خصوصیات این بیماری وجود تنوع در میزان واگیری و مرگ‌ومیر پرندگان است.

وی افزود: این بیماری دارای فرم‌های مختلفی است که در فرم حاد بسیاری از مرغ‌های مبتلا، غالباً دچار تنگی نفس، اسهال شدید، تورم بافت ملتحمه چشم و فلجی می‌شوند و بالاخره ظرف مدت دو تا سه روز می‌میرند و ممکن است بافت‌های اطراف چشم، متورم و تیره باشند و ترشحات چسبناک در اطراف چشم و بینی مشاهده شوند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوشاب با اشاره به اینکه برخی از پرندگانی که زنده می‌مانند ظرف چند روز نشانه‌های عصبی را مانند لرزش، پیچش سرو گردن، چرخش، فلجی و اسپاسم های کلونیک را بروز می‌دهند، عنوان کرد: میزان ابتلا و مرگ‌ومیر بالا و تا حدود ۱۰۰% می‌باشد.

ترخاصی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح با استفاده از توان یک اکیپ بخش دولتی با اولویت روستاهایی که در مجاورت مرغداری‌های صنعتی واقع‌شده‌اند شروع و هدف این طرح ایمن‌سازی بالغ‌بر ۳۲ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل و درنهایت افزایش تولید می‌باشد. واکسن مورداستفاده در این طرح واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت است؛ که به روش آشامیدنی مصرف می‌گردد؛ و به صاحبان طیور بومی (با توجه به دما و رطوبت محیط) توصیه می‌گردد سه تا چهار ساعت قبل از استفاده واکسن به مرغ‌های خود تشنگی بدهند تا واکسن بهتر مصرف گردد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6