اگر مشکلات بین منطقه‌ای و درون منطقه‌ای حل نشود نمی‌توانید مسئله‌ی مشهد را حل کنید
اگر مشکلات بین منطقه‌ای و درون منطقه‌ای حل نشود نمی‌توانید مسئله‌ی مشهد را حل کنید

دکتر محمدرحیم رهنما درباره‌ی اهمیت توسعه‌ی شهری خاطرنشان کرد: شهرها موتور محرک توسعه هستند یعنی دیگر نتیجه‌ی توسعه نیستند تقویت مدیریت شهری جز شروط اولیه‌ی توسعه است، مدیریت شهری باید تقویت شود در غیر این صورت توسعه‌ی ملی عقب می‌افتد اگر مشکلات بین منطقه‌ای و درون منطقه‌ای حل نشود نمی‌توانید مسئله‌ی مشهد را حل کنید چون این مسئله با خود مشهد حل نمی‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ نشست مناظره و گفتگو با موضوع چالش‌های حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر مشهد با حضور دکتر سعید شعرباف تبریزی استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی و دکتر محمدرحیم رهنما استاد دانشگاه و رئیس سابق پژوهشکده زیارت و گردشگری در محل حزب اراده‌ی ملت ایران برگزار شد.

دکتر محمدرحیم رهنما بیان کرد: وقتی رشد جمعیت از حد معینی بیشتر باشد امکان ارائه‌ی خدمات با سختی مواجه خواهد شد و اگر این خدمات متناسب با رشد جمعیت افزایش نیابد شکاف ایجاد می‌شود که حل آن بسیار سخت خواهد بود وقتی جمعیت مهاجران روستایی و شهری وارد می‌شوند جایی برایشان دیده نشده که هدایت شوند.

این استاد دانشگاه یکی از مشکلات عمده‌ی رشد حاشیه‌نشینی و اینکه طرح‌های جامع به لحاظ ضوابط و مقررات سازگار و قابل‌انعطاف نیستند را نگاه مهندس طراح قلمداد کرد که هدفش کیفیت خوب ساختار فیزیکی ویلایی است که شدنی نیست.

رهنما در انتقاد از سیاست ارائه‌ی زمین برای حل مشکل مسکن گفت: این سیاست را تا دهه‌ی ۷۰ ادامه دادند که اگر زمین بدهند مشکل مسکن حل می‌شود ولی مشکل مسکن عملاً حل نشد به‌جایش از دهه‌ی ۷۰ سیاست ارائه‌ی مسکن اجرا شد و مسکن اجتماعی و آزاد و حمایتی ارائه شد که خیلی جواب نداد.

این استاد دانشگاه در انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت در ۴۰ سال اخیر سیاست‌های مختلف را برای حل مشکلات مردم پیش‌گرفته ولی چون رشد جمعیت بیش‌ازاندازه است خیلی موفق نبوده شهرداری در مقابل مشکل مسکن مسئول نیست مازاد تراکم فروختن خود باعث افزایش قیمت می‌شود ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین در کشور داریم و دولت گفته ۶۰ میلیون نفر به کمک‌هایش نیاز دارد این تعداد حاشیه‌نشین نشان فقر مردم است.

وی عنوان کرد: حاشیه معلول عوامل متعددی در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی است باید درآمد سرانه، سرمایه‌گذاری و اشتغال بالا رود در غیر این صورت مردم ازلحاظ اقتصادی شرایطشان بهتر نخواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه درگذشته از روستا و شهرهای کوچک به حاشیه می‌آمدند و در حال حاضر از خود متن شهر هم به حاشیه می‌روند چون نمی‌توانند به لحاظ هزینه منزل در متن شهر زندگی کنند این ناشی از شرایط نابرابری‌های اقتصادی است، مطرح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی در این دوره هیچ برنامه‌ای برای مسئله‌ی مسکن مردم ندارد حاشیه‌نشینی قدرت بی‌قدرتان است که قدرت مادی ندارند ولی قدرت سیاسی دارند که در صورت عملکرد منسجم می‌توانند ساختار و مدیریت را عوض کنند.

رهنما در انتقاد از عملکرد شورای شهر گفت: این شورا عملکرد خوبی در حاشیه شهر نداشته و دفاتری که در این دوره تأسیس کرده کارایی زیادی ندارد جز اینکه بدنه‌ی شهرداری را بزرگ کرده است.

وی ادامه داد: مشهد به توجه ملی نیاز دارد تا بتوان بخشی از مشکلاتی که متعلق به خارج مشهد است برطرف شود حاشیه شهر ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه دارد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اختصاص یارانه به مناطق حاشیه یک عامل مثبت است خانوارهای مناطق حاشیه جمعیتشان زیاد است مجموعه‌شان مقداری تنبل و کم‌تحرک‌اند و به همین حداقل‌ها ساخته‌اند اما باید تغییری کنند که به همین حداقل‌ها خو نکنند اگر در حوزه‌های آموزش و ارتقا و توانمندسازی به این ساکنان کمک شود خوب است و جهت‌گیری‌های توسعه باید عوض شود توجه به ارتقای کیفی آموزش در سطح محلات باید جز گام‌های اولیه باشد.

وی ادامه داد: در آرمان‌شهر اسلامی فاضلان حاکم مطرح شد وقتی شهردار جوان را شنیدم دیدم سیاسیون اصطلاح اختراع می‌کنند جوان بودن را رد نمی‌کنم اما باید شهردار دانا باشد.

رهنما درباره‌ی اهمیت توسعه‌ی شهری خاطرنشان کرد: شهرها موتور محرک توسعه هستند یعنی دیگر نتیجه‌ی توسعه نیستند تقویت مدیریت شهری جز شروط اولیه‌ی توسعه است، مدیریت شهری باید تقویت شود در غیر این صورت توسعه‌ی ملی عقب می‌افتد اگر مشکلات بین منطقه‌ای و درون منطقه‌ای حل نشود نمی‌توانید مسئله‌ی مشهد را حل کنید چون این مسئله با خود مشهد حل نمی‌شود.

خبرنگار: امیرحسین علیپور

image_printچاپ مطلب

Visits: 22