اهدای خون بیش از ۱۶۵ هزار نفر در استان در سال ۱۳۹۹
اهدای خون بیش از ۱۶۵ هزار نفر در استان در سال ۱۳۹۹

در سال ۱۳۹۹ تا اسفندماه تعداد ۱۶۵۱۸۳ نفر به پایگاه‌های استان مراجعه کردند که از این میان تعداد ۱۲۵۴۱۵ نفر موفق به اهدای خون شدند.

به گزارش اختر شرق و به نقل از روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی؛ بنا بر این گزارش تعداد مراجعه داوطلبان اهداکننده خون استان در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است.

بانوان اهداکننده خون در استان ۷۷۸۷ نفر و اهداکنندگان مرد ۱۱۷۶۲۸ را شامل شده است. از این تعداد ۶۹۸۶۳ نفر اهداکننده مستمر و تعداد ۳۵۴۹۶ نفر با سابقه و تعداد ۱۶۰۴۳ نفر اهداکننده بار اولی بوده‌اند.

پایگاه‌های اهدای خون مشهد مقدس شامل پایگاه امام رضا (ع) واقع در میدان شریعتی (تقی اباد) ابتدای خیابان دانشگاه – پایگاه امید واقع در نیش خیابان شیرازی ۳ طبقه منهای یک مجتمع تجاری و اقامتی امید – پایگاه ثامن واقع در پارکینگ شماره ۴ حرم مطهر رضوی از ورودی بازارشهید آستانه پرست به حرم مطهر – پایگاه شهید کریمی واقع در بلوار شریعتی ۲۸ منطقه قاسم آباد – پایگاه میلاد واقع در بلوار استقلال بین استقلال ۲ و ۴ – پایگاه مهر واقع در نبش بلوار ابوطالب ۳۳ می‌باشند. پایگاه‌های امام رضا (ع) در نوبت صبح و عصر به صورت یکسره و سایر پایگاه‌ها درنوبت صبح آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون خواهند بود.

همچنین پایگاه‌های اهدای خون شهرستانهای تربت حیدریه، نیشابور، سبزوار، قوچان، گناباد نیز چون روال قبل فعال خواهند بود.

در حال حاضر ذخایر خونی موجود سیر نزولی یافته که با ادامه این روند در روزهای آتی، پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی نیز با چالش مواجه خواهد شد.

از همه‌ی استانی‌های عزیز درخواست داریم که به یاری این سازمان عام المنفعه شتافته و بیماران چشم انتظار را از کمک‌های خود ناامید نفرمایند.

در حال حاضر، با وجود پیشرفتهای چشمگیر در زمینه علم پزشکی هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسانهای نیکوکار اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسانهای دیگر را از مرگ نجات بخشد. عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی و همچنین نیاز همیشگی به خون و فرآورده‌های آن سبب شده تا اهدای خون در سلامت افراد جامعه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

در حال حاضر با توجه به تغییر روش زندگی، افزایش بیماری‌ها، استفاده از روش‌های نوین جراحی، گسترش مراکز درمانی، افزایش تخت‌های فعال بیمارستانی وارتقاء روش‌های تشخیصی ودرمان بیماری‌ها نیاز به خون و فرآورده‌های آن افزایش یافته به طوری که این نیاز روز افزون، مشارکت بیشتر اقشار مختلف جامعه را به اهتمام درعمل به این امر خداپسندانه و حیاتی اجتناب ناپذیر می‌نماید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 69