انجام عمل موفقیت‌آمیز درمان آنوریسم ائورت شکمی در بخش اندووسکولار بیمارستان علوی
انجام عمل موفقیت‌آمیز درمان آنوریسم ائورت شکمی در بخش اندووسکولار بیمارستان علوی

عمل جراحی درمان آنوریسم ائورت شکمی به روش داخل عروقی (اندووسکولار) و عمل جراحی EVAR با استفاده از گاز co۲ به‌جای ماده حاجب با موفقیت در بیمارستان فوق تخصصی علوی از مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

به گزارش اختر شرق؛ این عمل حساس توسط اساتید جراحی عروق دکتر محمدهادی سعید مدقق و دکتر محمدمهدی کامیار با موفقیت انجام شد.

معاون درمان بیمارستان علوی بابیان اینکه این عمل بر روی یک بیمار آقای ۸۰ ساله مبتلابه آنوریسم (گشاد شدگی شریان) آئورت شکمی وسیع با موفقیت انجام شد، اظهار کرد: با توجه به سابقه و مشکلات همراه این بیمار از قبیل فشارخون، ایسکمی قلبی، دیابت و مخصوصاً بیماری مزمن کلیوی، انجام اقدامات درمانی و تشخیصی برای بیمار بسیار مشکل و پرخطر بود، همچنین وضعیت پرپیچ‌وخم عروقی حساسیت و مخاطرات این عمل را بیشتر کرد.

دکتر کامیار بابیان اینکه درمان آنوریسم ائورت شکمی یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین اعمال در حوزه جراحی عروق می‌باشد که با دو روش جراحی باز و همچنین روش داخل عروقی (اندووسکولار) توسط جراحان عروق انجام می‌گردد اظهار کرد: با توجه به شرایط، بیماری‌های زمینه‌ای و درخواست خود بیمار روش درمانی داخل عروقی (اندووسکولار) و عمل جراحی EVAR (Endo Vascular Aortic Anurism Repair) انتخاب گردید.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در انجام این اقدام درمانی استفاده از گاز co۲ به‌جای ماده حاجب می‌باشد. با توجه به مشکلات کلیوی مزمن بیمار، استفاده از ماده حاجب امکان‌پذیر نبوده لذا در عمل، از گاز co۲ استفاده‌شده که تصاویر شفاف و واضحی را در اختیار جراحان قرار می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در این عمل که سه ساعت به طول انجامید، با استفاده از دستگاه آنژیوگرافی، گاز co۲ و با ورود از دونقطه بدن (شریان‌های فمورال هردو پا) استنت گرفت در محل موردنظر قرار گرفت و آنوریسم بیمارترمیم گردید. آنژیوگرافی‌های کنترلی و بررسی‌های انجام‌شده پس از عمل، نشان از صحت و جای‌گیری درست «استنت گرفت» در محل مربوطه بودند.

استفاده از گاز co۲ در آنژیوگرافی تکنیکی منحصربه‌فرد و نوین است که تنها دستگاه‌های آنژیوگرافی پیشرفته و جدید به این ویژگی مجهز می‌باشند. در این روش به‌جای استفاده از ماده حاجب، گاز co۲ در داخل خون تزریق‌شده و بدون ایجاد مشکل برای بیمار از طریق ریه‌ها دفع می‌گردد.

لازم به ذکر است؛ دستگاه آنژیوگرافی بیمارستان علوی به این ویژگی منحصربه‌فرد مجهز بوده و هم‌اکنون در بخش اندووسکولار این بیمارستان در حال استفاده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 100