انجام تست‌های استعداد ژنتیک در مشهد مورد تائید وزارت بهداشت نیست
انجام تست‌های استعداد ژنتیک در مشهد مورد تائید وزارت بهداشت نیست

مدیر گروه ژنتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تست‌های استعداد ژنتیک ورزشی تحصیلی و تغذیه و بهداشت به لحاظ علمی هنوز به بلوغ نرسیده و در مرحله تحقیقات قرار دارد و افرادی که این تست‌ها را انجام می‌دهند مورد تائید وزارت بهداشت قرار ندارند.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر مجید مجرد در خصوص تست‌های استعداد ژنتیک، خاطرنشان کرد: موضوع جدیدی که در دنیا و بعد کشورمان و در حال حاضر مشهد به راه افتاده است بحث تست‌های استعداد ژنتیک هست که علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده اما نکته قابل‌توجه این است که قبل از اینکه تست‌های استعداد ژنتیک به جامعه تعمیم داده شود باید بومی‌سازی شود این مطالعات هنوز در مرحله ابتدایی است و به مرحله بلوغ نرسیده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تحقیقات در خصوص این تست‌ها در جمعیت ایرانی انجام‌نشده و تفسیر نتایج آن تفسیر مطمئنی نخواهد بود.

مدیر گروه ژنتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه شاهدی مبنی بر اینکه تست‌های استعداد ژنتیک تائید شده باشند وجود ندارد اظهار کرد: تست‌های که در حال حاضر توسط یک شرکت دانش‌بنیان در حال انجام است بر پایه ژنتیک مولکولی زیست‌شناسی است و این در حالی است که این نوع تشخیص‌ها در حوزه ژنتیک پزشکی است.

دکتر مجرد بابیان اینکه مردم علاقه‌مند هستند که فرزندان آن‌ها در رشته تحصیلی یا ورزشی و سلامت جسمی به سمت و سویی هدایت شوند که استعداد واقعی آن‌ها در آن باشد و به همین دلیل به دنبال تست‌های استعداد ژنتیک می‌روند تأکید کرد: تحقیقات انجام‌شده روی بحث استعدادیابی بیشتر جنبه بازاریابی دارد و پایه محکم علمی هنوز ندارد.

مدیر گروه ژنتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از خانواده‌ها خواست تا شتاب‌زده عمل‌نکرده و چنانچه اصرار به انجام این تست‌ها دارند به مراکز و متخصصین دولتی که تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی است، مراجعه کنند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 50