امنیت سلامت روستاییان شهرستان تایباد با عدم هماهنگی دستگاه‌های مسئول در خطر است
امنیت سلامت روستاییان شهرستان تایباد با عدم هماهنگی دستگاه‌های مسئول در خطر است

وضع نابسامان و بوی بد فاضلاب خانگی رها شده در کوچه و خیابان‌های روستاهای شهرستان تایباد تبدیل به معضلی برای مردم شده است.

به گزارش اختر شرق؛ فاضلاب‌های خانگی در برخی روستاها، خطرات زیست محیطی و آلودگی محیط زیست را برای روستاییان به ارمغان آورده و چهره روستاها را نازیبا کرده است.

رها شدن فاضلاب‌های خانگی به کوچه و خیابان روستاها درحالی اتفاق می‌افتد که در اوضاع کرونایی کنونی سلامت مردم مهمترین خط قرمز کشور است و می‌تواند نقش موثری در انتشار این ویروس مرگبار داشته باشد.

رهاسازی فاضلاب خانگی در سایه‌عدم نظارت دستگاه‌های مسئول

یکی از ساکنان روستای جوزقان می‌گوید: متأسفانه فاضلاب‌های خانگی همه روزه در خیابان‌ها رها می‌شود و حتی برخی فاضلاب حمام و آشپزخانه‌شان را هم در کوچه رها می‌کنند اما هیچ نظارتی وجود ندارد.

محمد دیگر ساکن روستای جوزقان می‌گوید: فاضلاب‌های رها شده در آبراهه و خیابان‌های جوزقان مدیریت نمی‌شود، جدول کشی مناسبی انجام نشده و بازدیدهای بهداشت محیط هم متوالی نیست و برخورد نمی‌شود.

مصطفی یکی از اهالی روستای خیابان است که نسبت به فاضلاب‌های خانگی رها شده در کوچه‌های روستا اعتراض دارد، او می‌گوید: اعتراض ما نسبت به‌عدم رسیدگی به فاضلاب‌های خانگی در روستاها را به گوش مسئولین برسانید تا چهره زیبا و سالم روستاها حفظ شود.

شعیبی از اهالی روستای سمنگان می‌گوید: فاضلاب خانگی برخی از همسایه‌ها وارد کوچه می‌شود و باعث آلودگی محیط و همچنین مریضی بچه‌هایی می‌شود که در محله مشغول به بازی هستند.

برای بررسی معضل فاضلاب‌های خانگی با متولیان این موضوع به گفتگو پرداختیم.

نیازمند ایجاد یک کارگروه با حضور برخی دستگاه‌ها و حمایت فرماندار و دادستان هستیم

داود طحان مسئول بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان تایباد با بیان اینکه کنترل و مدیریت فاضلاب‌های خانگی نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و مشارکت ادارات مختلف هست، تشریح کرد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی باشد با تشخیص کارشناس بهداشت، اخطاریه چند روزه به فرد خاطی صادر می‌گردد و چنانچه پس از پایان مهلت، اقدامی از طرف فرد انجام نشود به مراجع قضایی معرفی خواهد شد و در همین راستا ماهانه ۱۰ الی ۱۵ پرونده فاضلاب خانگی توسط واحد بهداشت محیط حرفه‌ای مرکز بهداشت تایباد به دادگاه ارسال می‌شود.

داود طحان ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از مشکلات بهداشتی در شهرستان تایباد رهاسازی فاضلاب‌های خانگی به معابر می‌باشد نیاز به ایجاد کارگروهی متشکل از ادارات محیط زیست، آب و فاضلاب، مرکز بهداشت، شهرداری و دهیاری‌ها می‌باشد تا با ارائه مصوباتی در خصوص فاضلاب‌های خانگی به موضوع ورود کرده و با حمایت فرماندار و دادستان مشکل رهاشدن فاضلاب به خیابان‌ها را مرتفع نماید.

وی بیان کرد: رسیدگی به شکایات مردمی با حضور در محل و ارائه آموزش‌های لازم، صدور اخطاریه به افراد خاطی و در صورت‌عدم رفع نقص معرفی به مراجع قضایی توسط واحد سلامت محیط و کار مرکز بهداشت شهرستان انجام می‌شود و سالانه حدود ۷۰ پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌گردند.

آب و فاضلاب شهرستان در این خصوص وظیفه‌ای ندارد

محمدامین باباغیبی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان تایباد می‌گوید: برخورد با رهاکنندگان فاضلاب‌های خانگی بر عهده شهرداری یا دهیاری‌ها و شبکه بهداشت و درمان می‌باشد و امور آب و فاضلاب وظیفه‌ای در این خصوص نداشته و در قانون هم چنین اختیاری برای آبفا دیده نشده است.

وظیفه ما نظارت بر فاضلاب‌های صنعتی است نه خانگی

سیدعلی قیصری رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان تایباد نیز می‌گوید: اداره حفاظت از محیط زیست بیشتر بر روی فاضلاب واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی و خدماتی فعال در شهرستان نظارت دارد و نظارت بر روی فاضلاب‌های مربوط به اماکن خانگی و مجامع صنفی بیشتر جزء وظایف بهداشت و درمان شهرستان می‌باشد و در ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هرگونه تهدید علیه بهداشت عمومی جرم و مجرم مستوجب مجازات می‌باشد که بهداشت و درمان شهرستان می‌تواند از طریق استناد به این قانون با خاطیان برخورد قضایی و قانونی نماید.

وی ادامه داد: یگان حفاظت از محیط زیست در دو عرصه محیط طبیعی و محیط انسانی فعالیت می‌نماید. حوزه محیط طبیعی شامل مدیریت مناطق چهارگانه تحت مدیریت می‌باشد و محیط انسانی در خصوص نظارت بر جانمایی واحدهای صنعتی معدنی و تولیدی و خدماتی و امور بالادستی در مدیریت شهری انجام وظیفه می‌نماید.

یکی از مشکلات موجود در حوزه فاضلاب نبود شبکه جمع آوری فاضلاب (اگو) در شهرستان‌ها وعدم وجود تصفیه خانه‌های استاندارد در این زمینه می‌باشد که باعث بوجود آمدن مشکلاتی در زمینه فاضلاب‌های خانگی می‌شود.

گزارشگر: محمد جامی

image_printچاپ مطلب

Visits: 16