امضای تفاهم‌نامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان جهاد کشاورزی استان
امضای تفاهم‌نامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان جهاد کشاورزی استان

تفاهم‌نامه همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای افزایش تعاملات فرهنگی، امضا شد.

به گزارش اختر شرق؛ تفاهم‌نامه همکاری در راستای افزایش تعاملات فرهنگی بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و محمدرضا اورانی، امضا شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به نیاز همکاری و همیاری سایر دستگاه‌های اجرایی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تلاش برای حرکت سریع‌تر در مسیر دانایی جامعه، گفت: خوشبختانه جهاد کشاورزی جزء آن دسته از سازمان‌هایی بوده است که از اول انقلاب تاکنون توجه ویژه‌ای به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی داشته و همواره پیشتاز و پیشگام بوده است. یکی از این مهم‌ترین فعالیت‌های کتاب محور در سازمان جهاد کشاورزی احداث کتابخانه در مناطق روستایی و شهری است.

وی ضمن قدردانی از همکاری‌های پیشین سازمان جهاد کشاورزی استان برای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتاب محور در راستای افزایش دانایی در مناطق روستایی و دورافتاده اعلام آمادگی کرد.

علی‌اکبر سبزیان بابیان اینکه اساسی‌ترین واصلی‌ترین کالا در مسیر رشد فرهنگی، کتاب است، عنوان کرد: هر چه فضای کتابخانه‌ای رشد کند و آن جامعه کتاب محور شود، شاهد توسعه آن جامعه در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … بوده‌ایم. امروزه کتابخانه‌ها محیطی صرف برای مطالعه وامانت کتاب نیست بلکه به‌عنوان فرهنگسراهای اجتماعی و آموزشگاه‌های علمی غیررسمی در حال فعالیت و هموارسازی مسیر رشد فرهنگ و دانش عمومی است.

در پایان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن معرفی بالغ‌بر ۴۰ خدمت نوین کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد از محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان برای بازدید از این کتابخانه دعوت به عمل آورد.

در ادامه محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر این مسئله که جامعه کتاب محور، جامعه‌ای توسعه‌یافته است، گفت: در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تولید و معرفی سیر مطالعاتی به جامعه باید علاوه بر در نظر گرفتن نیاز اطلاعاتی جامعه، جنبه‌های دیگر آن را نیز در نظر گرفت تا علاوه بر تبلیغ و ترویج، عامل مهم ایجاد جاذبه را نیز در این مسیر بکار گیریم.

وی بابیان اینکه حرکت امروز جامعه به‌سوی فضای مجازی است و این وظیفه ما است که هم‌قدم و هم‌راستا با این روند فعالیت‌های خود را به‌روزرسانی کنیم، اظهار کرد: با توجه به عدم امکان احداث کتابخانه در تمام مناطق، خارج شدن کتاب از حالت فیزیکی و قیمت بالای کتاب، می‌توان با گویا سازی و دیجیتالی کردن کتاب‌ها علاوه بر در نظر گرفتن ذائقه نسل جوان در استفاده از فضای مجازی، امکان دسترسی آسان و سریع‌تر را برای همه اقشار جامعه و در همه مناطق ایجاد کنیم.

لازم به ذکر است؛ طی تفاهم‌نامه فی‌مابین دو دستگاه مقرر شد اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی با همکاری جهاد کشاورزی باهدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود سبک زندگی برای خانواده‌های کشاورزان و دامداران با هماهنگی و اخذ مجوز لازم از واحد ذی‌ربط در نهاد، برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع دستاوردهای جهاد کشاورزی و تولیدات دامی در کتابخانه‌های عمومی استان. با هماهنگی و حسب مورد اخذ مجوز از اداره کل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی و سایر واحدهای ذی‌ربط، عضویت نیمه بهاء خانواده بزرگ جهاد کشاورزی استان در کتابخانه‌های عمومی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی (بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه و با هماهنگی و اخذ موافقت اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها)، برگزاری برنامه‌های فرهنگی مثل اجرای نمایشنامه خوانی، نقد و بررسی و رونمایی کتاب، جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، مسابقات کتاب‌خوانی، معرفی کتاب، نشست‌های کتاب‌خوان ویژه خانواده جهاد کشاورزی در تبلیغات جشنواره رضوی (با هماهنگی و در صورت نیاز اخذ مجوزهای لازم از اداره کل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی و سایر واحدهای ذی‌ربط) و معرفی و ارائه منابع کتاب‌خوان ماه به جهاد کشاورزی جهت معرفی به جامعه هدف اقدامات لازم را انجام دهد.

و در مقابل سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های فرهنگی کتاب محور در جهاد کشاورزی استان ازجمله برگزاری جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی، معرفی کتاب، نشست‌های کتاب‌خوان، نقد و بررسی و رونمایی کتاب در استان، مشارکت در برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، نشست‌های کتاب‌خوان و معرفی کتاب، ارائه اسامی، تصاویر و مختصری از زندگینامه شهدای گران‌قدر جهاد کشاورزی محدوده هر یک از کتابخانه‌های عمومی به اداره کل جهت برگزاری نمایشگاه، همکاری در خصوص نشر کتب مرتبط در حوزه فرهنگ جهادی کار و تلاش در حوزه جهاد کشاورزی، همکاری در خصوص ارائه مباحث محتوایی در حوزه جهاد کشاورزی به‌منظور ارتقاء فضای مجازی و سایت اداره کل جهاد کشاورزی استان و بازدید خانواده‌های بزرگ جهاد کشاورزی از کتابخانه‌های عمومی استان همکاری‌های لازم را داشته باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 118