افزایش ۵ برابری تولید وخرید گندم در نیشابور 
افزایش ۵ برابری تولید وخرید گندم در نیشابور 

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از افزایش پنج برابری برداشت وخرید گندم در این شهرستان تا تیر ماه سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ محمدعلی فرهمند راد، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور در خصوص برداشت غلات، گفت: در سال جاری پیش بینی می‌شود از سطح مزارع شهرستان نیشابور معادل ۹ هزار و ۳۰۰ هکتارگندم آبی و۵۰۰ هکتار گندم دیم و۱۳ هزارو ۸۰۰هکتار جو آبی و دو هزارو ۸۰۰هکتارجو دیم برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته با توجه به بارش خوب نزولات جوی، حدود ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه انتظار برداشت بیش از ۲۸ هزار تن گندم از اراضی زیر کشت شهرستان در سال زراعی جاری را داریم، گفت: تا کنون مقدار ۱۰هزار تن گندم از گندمکاران این شهرستان خریداری شده که ۵ برابر میزان خرید نسبت به سال گذشته تا کنون می‌باشد.

فرهمند راد بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۱۱۵ هزار ریال بوده که کشاورزان با مراجعه به مرکز خرید گندم نسبت به تحویل محصول مازاد بر نیاز خود اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان مبارزه با علف هرز در شهرستان در سال زراعی جاری پنج هزار و ۱۱۵ هکتار و سطح مبارزه با سن ۸ هزار و ۳۶۷هکتار می‌باشد همچنین ۳۹۳ تن بذر اصلاح شده گندم و۵۲۶ تن بذر اصلاح شده جو بین کشاورزان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با اشاره به شروع فصل برداشت غلات در شهرستان، خاطر نشان کرد: گروه‌های نظارت بر نحوه برداشت کمباین‌های غلات تشکیل و بر میزان ریزش‌های احتمالی قسمت‌های مختلف کمباین و ریزش‌های طبیعی نظارت بر اساس دستورالعمل‌های موجود تنظیمات لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: کار برداشت توسط ۳۰ دستگاه کمباین بومی و ۴۵ دستگاه کمباین مهاجر در حال انجام است که تا اوایل مرداد ماه پایان می‌پذیرد.

رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی نیشابور نیز در خصوص خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان، گفت: در حال حاضر یک سیلوی دولتی در کنار دو مرکز خرید تعاون روستایی در بخش‌های شهرستان نیشابور، گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری می‌کند.

علیرضا زارعی مطرح کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در مبادی فوق ۸۰ هزار تن است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به راه اندازی سامانه پیامکی استعلام سطح و پیش بینی تولید گندم، کشاورزان می‌بایستی قبل از مراجعه به مراکز خرید از طریق این سامانه از وضعیت ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی مطلع و در صورت مشکل ابتدا با مراجعه به کارشناس پهنه نسبت به رفع آن اقدام کنند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 8