افزایش پنج برابری تولید گندم در نیشابور
افزایش پنج برابری تولید گندم در نیشابور

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از افزایش پنج برابری برداشت و خرید گندم در این شهرستان تا تیرماه سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ محمدعلی فرهمند راد دراین‌باره عنوان کرد: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود از سطح مزارع شهرستان نیشابور معادل ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار گندم آبی ۵۰۰ هکتار گندم دیم و ۱۴ هزار و ۸۰ هکتار جو آبی و دو هزار و ۸۰۰ هکتار جو دیم برداشت شود که در مقایسه با سال گذشته با توجه به بارش خوب نزولات جوی حدود ۵۰۰ درصد افزایش‌یافته است.

 وی گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۸ هزار تن گندم از اراضی زیر کشت شهرستان در سال زراعی جاری برداشت شود و تاکنون ۱۰ هزار تن گندم از گندم کاران این شهرستان خریداری‌شده که پنج برابر میزان خرید نسبت به سال گذشته تاکنون است.

 فرهمند راد بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۱۱۵ هزار ریال بوده که کشاورزان با مراجعه به مرکز خرید گندم نسبت به تحویل محصول مازاد بر نیاز خود اقدام می‌کنند.

وی افزود: میزان مبارزه با علف هرز در شهرستان در سال زراعی جاری ۵ هزار و ۱۱۵ هکتار و سطح مبارزه باسن ۸ هزار و ۳۶۷ هکتار است همچنین ۳۹۳ تن بذر اصلاح‌شده گندم و ۵۲۶ تن بذر اصلاح‌شده جو بین کشاورزان توزیع‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به شروع فصل برداشت غلات در شهرستان، خاطرنشان کرد: گروه‌های نظارت بر نحوه برداشت کمباین‌های غلات تشکیل و بر میزان ریزش‌های احتمالی قسمت‌های مختلف کمباین و ریزش‌های طبیعی نظارت بر اساس دستورالعمل‌های موجود تنظیمات لازم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: کار برداشت توسط ۳۰ دستگاه کمباین بومی و ۴۵ دستگاه کمباین مهاجر در حال انجام است که تا اوایل مردادماه پایان می‌پذیرد.

رئیس شرکت غله و خدمات بازرگانی نیشابور نیز در خصوص خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان گفت: در حال حاضر یک سیلوی دولتی در کنار دو مرکز خرید تعاون روستایی در بخش‌های شهرستان نیشابور، گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری می‌کند.

علیرضا زارعی گفت: ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در مبادی فوق ۴۰ هزار تن است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به راه‌اندازی سامانه پیامکی استعلام سطح و پیش‌بینی تولید گندم، کشاورزان می‌بایستی قبل از مراجعه به مراکز خرید از طریق این سامانه از وضعیت ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی مطلع و در صورت مشکل ابتدا با مراجعه به کارشناس پهنه نسبت به رفع آن اقدام کنند.

خبرنگار: زهرا خانی

image_printچاپ مطلب

Visits: 14