افزایش‌چندین برابری کشت گلخانه ای در سبزوار
افزایش‌چندین برابری کشت گلخانه ای در سبزوار

احمد برادران معاون استادار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار از حمایت جهاد کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاوتی وبا ارائه پروانه رایگان و تسهیلات قرض الحسنه ای گلخانه ای خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اختر شرق؛ کشت گلخانه ای در چند سال اخیر با توجه به کم آبی و خشکسالی از مهمترن سیاست های […]

احمد برادران معاون استادار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار از حمایت جهاد کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاوتی وبا ارائه پروانه رایگان و تسهیلات قرض الحسنه ای گلخانه ای خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اختر شرق؛ کشت گلخانه ای در چند سال اخیر با توجه به کم آبی و خشکسالی از مهمترن سیاست های دولت در وزارت جهاد کشاورزی بوده است. کشت محصولات به صورت گلخانه ای علاوه بر کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری، افزایش تولید در واحد سطح را نیز به همراه دارد. این کشت در چندسال اخیر در شهرستان سبزوار مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در این مدت ۴سال کشت گلخانه ای در این شهرستان حدود ۶برابر افزایش یافته است. همچنین در یک سال اخیر در این شهرستان توسعه گلخانه های کوچک مقیاس را شاهد بوده ایم. گلخانه هایی با حداقل ۱۰۰مترمربع و حداکثر ۳۰۰مترمربع فضا که فقط در روستاها توجیه پذیر است.
رونق گلخانه های کوچک مقیاس در سبزوار

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار گفت: در مدت یک سال اخیر حدود ۱۰ هزار متر مربع گلخانه های کوچک هر یک با مساحت کمتر از ۳۰۰ متر مربع در مناطق روستایی شهرستان سبزوار ایجاد شده است.

احمد برادران با بیان اینکه عمده محصولات تولیدی در واحدهای گلخانه ای روستایی شهرستان سبزوار شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه، آلوئه ورا، سبزیجات و نشای محصولات است، افزود: سطح زیر گشت گلخانه ای در سبزوار از ۲۰ هزار متر مربع در حال حاضر به ۱۲۰ هزار متر مربع افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار در مناطق روستایی با صدور پروانه رایگان و ارائه تسهیلات قرض الحسنه از طرح های گلخانه ای حمایت می کند.

وی با بیان اینکه با هدف توسعه و توانمندی مناطق روستایی نیز کارگروه های توسعه با عضویت اعضای شورا، دهیار و معتمدان محلی در هر روستا تشکیل می شود، ادامه می دهد: با توجه به کمبود منابع آبی، ترویج کشت گلخانه ای از برنامه های جهاد کشاورزی سبزوار است که زمینه مدیریت مصرف آب و افزایش تولید را فراهم می کند.

افزایش ۶برابری فضای گلخانه ای در سبزوار

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار نیز گفت: با توجه به اینکه سبزوار در منطقه خشک و نیمه خشک و روزهای آفتابی طولانی قرار گرفته است، توسعه کشت گلخانه ای یک مزیت و ضرورت است.

منصور برغمدی افزود: از طرفی با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور در این نوع کشت مصرف بهینه آب را به همراه دارد و یک دهم تا یک بیستم کاهش مصرف آب با توجه به نوع کشت و نوع محصول را در کشت گلخانه ای شاهد هستیم.

وی با بیان‌اینکه از چند سال گذشته توسعه گلخانه ها آغاز شده اما در ۵ سال اخیر شدت یافته است، ادامه داد: سطح زیرکشت گلخانه های شهرستان از ۲۰ هزار متر در سال ۹۴ امروز به ۱۲ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۲۰ گلخانه در سبزوار فعال هستند، اظهار کرد: گلخانه های استاندارد در شهرستان سال گذشته در زمینه صادرات محصولات خود عملکرد خوبی داشتند و حدود ۳۰ میلیارد ریال سود دهی در زمینه صادرات به کشور های روسیه و افغانستان را داشتند.

فعالیت ۱۰گلخانه کوچک مقیاس در سبزوار

وی درخصوص گلخانه های کوچک مقیاس و رشد این گلخانه ها در سبزوار گفت: با توجه به افزایش بیش از ۲ برابری هزینه های احداث گلخانه های بزرگ، ضرورت احداث گلخانه های کوچک مقیاس در کشور احساس شد.

به گفته وی این گلخانه ها فقط در داخل روستا توجیه پذیر است و در فضایی از ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر مربع احداث می شود و در خارج از روستا اصلا توجیه پذیر نیست.

برغمدی افزود: در یک سال اخیر ۱۰ گلخانه کوچک مقیاس با مساحت یک هکتار در شهرستان ایجاد شده است. در این گلخانه ها بیشتر نشاء کاری انجام می شود و گیاهان بوته ای، توت فرنگی، سبزی و صیفی جات تولید می شود.

به گفته وی تسهیلات به این گلخانه ها با توجه به اینکه خارج از روستا توجیه پذیر نیست تسهیلات از بانک کشاورزی نیز تعلق نمی گیرد.

مدیر اداراه جهاد کشاورزی سبزوار اضافه کرد: با موافقت نامه ای که با ادارات حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بسیج داشتیم قبول کردند که وام های خود اشتغالی و خود کفایی را در این زمینه نیز ارائه دهند. جهاد کشاورزی بهره برداران را پس از تایید به این ادارات برای دریافت تسهیلات معرفی می کند.

ارائه تسهیلات ۹ و ۷ درصد به متقاضیان

برغمدی با بیان اینکه در زمینه گلخانه ها در مقیاس بزرگ برای تسهیلات محدودیتی وجود ندارد، عنوان کرد: برای طرح های بالای ۳ هزار متر درحال حاضر تسهیلات ۹ درصد در مناطق برخوردار و ۷ درصد در مناطق غیر برخوردار با تنفس یک تا ۶ سال و بازپرداخت ۵ تا ۷ ساله به متقاضیان پرداخت می شود. تسهیلات عمومی نیز ۱۴.۵ درصد است که اگر اعتبارات شناور به اتمام برسد تسهیلات عمومی پرداخت می شود.

به گفته وی امسال ۲ طرح با اعتبار ۲۶میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است و مجموع این گلخانه ها ۶ هزار متر مربع وسعت دارد. همچنین سال گذشته در این زمینه ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات به ۲ متقاضی پرداخت شد.

وی با اشاره به برگزاری سایت های گلخانه ای از ۴ سال گذشته در سبزوار گفت: در این دوره از کلاس های آموزشی و بازدیدهای مستمر از سطح استان برای شرکت کنندگان برگزار می شود.

وی افزود: درحال حاضر چهارمین دوره این آموزش ها درحال برگزاری است و تا کنون ۱۶۰ نفر از این آموزش ها بهره مند شده اند. شرکت در این کلاس ها برای متقاضیانی که تمایل به فعالیت در زمینه کشت گلخانه ای دارند توصیه می شود زیرا با تمام مسادل مربوط به کشت گلخانه ای آشنها خواهند شد.

برغمدی معتقد است بخاطر محدودیت آب شیرین مناطق کسکن، گودآسیاب و کهنه آب مناطق هدف برای توسعه کشت گلخانه ای هستند زیرا از نظر امکانات زیرساختی و دسترسی به شهر وضعیت مناسبی دارند.

وی می افزاید: از لحاظ اقتصاد مقاومتی بخاطر اینکه در گلخانه ها ریسک کشاورزی خیلی پایین می آید، محصولات از تگرگ و طوفان در امان هستند، میزان آب مصرفی کمتر است و بهداشت بیشتر رعایت می شود توجیه پذیر است. همچنین در محصولات گلخانه ای، عملکرد نسبت به آبی که مصرف می شود خیلی بالاتر است.

برغمدی با بیان اینکه از لحاظ کیفی مزه و طعم محصولات طبیعی از گلخانه ای به دلیل استفاده از مواد طبیعی موجود در آب و خاک بهتر است اما به دلیل کمبود آب استفاده از محصولات گلخانه ای یک اضطرار است، تاکید کرد: برای موفقیت در کشت گلخانه ای باید به اقلیم، مدیریت داخلی و سازه در کنار یکدیگر توجه ویژه شود تا موفقیت در کار حاصل شود.

ضرورت کشت گلخانه‌ای

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروزه یکی از مهم ترین مباحث کشور ما موضوع بحران آب است.

رمضانعلی سبحانی فر افزود: این موضوع جای نگرانی زیادی دارد و مقام معظم رهبری، دولت و مجلس شورای اسلامی برداشت از صندوق توسعه ملی برای اختصاص تسهیلات به کشاورزان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: همچنین طرح های انتقال آب لوله با ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض و ۱۵ درصد خودیاری کشاورزان در سطح کشور اجرایی شده است. با اجرای این مصوبه چندین برابر نسبت به گذشته در زمینه انتقال آب با لوله، آبیاری نوین و کشت گلخانه ای افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ‌های آبیاری تحت فشار کشور از یک میلیون هکتار به بیش از یک میلیون و هشتصد هزار هکتار رسیده است، اظهار کرد: امروز استفاده از روش های نوین کشاورزی همانند کشت گلخانه ای در مناطق روستایی شهرستان سبزوار الزام دارد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با تاکید به اینکه یکی از راه های حفظ درآمد و اشتغالزایی برای روستاییان گسترش و ترویج اجرای طرح های گلخانه ای است، گفت: عزم دولت و مجلس شورای اسلامی حمایت از گسترش کشت گلخانه ای است. کشاورزان برای حفظ حیات در کشور باید به سمت و سوی انتقال با لوله، آبیاری های نوین و کشت گلخانه ای حرکت کنند.

سبحانی فر افزود: ۹۲ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی است که با گسترش گلخانه ای و کاشت محصولات کم آب طلب باید مصرف آب کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: صرفه جویی، اشتغال زایی، استفاده ازحداقل زمین برای تولید محصول، بهینه سازی مصرف آب، قابلیت کنترل محصول و آفات، تولید و تنوع محصول به صورت خارج از فصل، تنظیم برنامه کشت مطابق نیاز بازار از جمله مهمترین مزایای کشت گلخانه ای اعلام شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 23