افت شدید منابع زیرزمینی آب در دشت جوین
افت شدید منابع زیرزمینی آب در دشت جوین

مدیر منابع امور آب شهرستان سبزوار از دیدار نماینده امور آب این شهرستان با مدیر جدید جهاد کشاورزی جوین با هدف بررسی منابع آبی و بحرانی بودن دشت جوین خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ محمد ثابتی مقدم  بیان کرد: در این دیدار که در دفتر مدیر جهاد کشاورزی جوین برگزار شد، کوروش ناوی نماینده امور آب این شهرستان با ارائه گزارشی از خدمات آب‌رسانی به این شهرستان و روستاهای مجاور و بیان آماری از منابع آب زیرزمینی گفت: دشت جوین، یک دشت ممنوعه بحرانی بوده و سطح آب زیرزمینی در این منطقه سالانه با افت شدید و چشمگیری روبه‌رو است.

نماینده امور آب سبزوار در این نشست تصریح کرد: مدیریت امور منابع آب سبزوار در این مدت تلاش کرد با انجام فعالیت‌های تعادل‌بخشی و فرهنگ‌سازی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت این کاهش افت و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آبی را به حداقل ممکن برساند.

وی خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و سفره‌های آب در این منطقه باعث نشست زمین و ایجاد شکاف در سطح زمین شده و به تاسیسات زیر زمینی آسیب جدی وارد شده علاوه بر این شوری منابع زیر زمینی آب و مهاجرت کشاورزان و روستاییان را به شهرها نیزبه همراه داشته است.

ناوی با اشاره به اینکه نمونه‌هایی از این نشست زمین و ترک در بخش‌هایی از دشت جوین در این شهرستان ملموس و قابل رویت است، اظهار کرد: کشاورزان و بهره برداران تخلفات آبی را به اطلاع و آگاهی متخصصان امور آب و نمایندگان اجرایی جهاد کشاورزی اطلاع دهند تا از مصرف بی‌رویه منابع آبی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: معتقدم منابع آبی به نسل‌های آینده تعلق دارد و باید از این نعمت الهی به نحو شایسته حراست و پاسداری شود و ضمن بهره برداری مناسب و بهینه این امانت الهی را به آیندگان تحویل داد.

در ادامه این نشست قادری، مدیر جدید جهاد کشارزی شهرستان جوین ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های ثمر بخش مدیران و کارشناسان امور منابع آب سبزوار در رابطه با سامان دهی مصرف آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب، خاطرنشان کرد: کشاورزان و بهره برداران از منابع آب زیر رمینی در این شهرستان به اهمیت موضوع پی برده‌اند و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده اند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 7