افتتاح مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در قوچان
افتتاح مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در قوچان

نخستین مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان با حضور حجت‌الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان و پژوهشگران قوچانی در محل مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا شهرستان قوچان افتتاح شد. به گزارش اختر شرق؛ بهرام هراتی رئیس مجتمع فرهنگی و کتابخانه آستان قدس رضوی […]

نخستین مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان با حضور حجت‌الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولان و پژوهشگران قوچانی در محل مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا شهرستان قوچان افتتاح شد.

به گزارش اختر شرق؛ بهرام هراتی رئیس مجتمع فرهنگی و کتابخانه آستان قدس رضوی در افتتاحیه مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی کتابخانه آستان قدس این شهرستان بابیان اینکه از ابتدای سال ۹۸ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تأکیدات سازمانی بر استفاده از پتانسیل‌های موجود، مدنظر است این مجتمع به قطب فرهنگی و کتابخانه‌ای شهرستان تبدیل شود، عنوان کرد: خوشبختانه طی سه ماه گذشته شعبه انجمن خوشنویسان قوچان را در اتاق مثبت کتاب راه‌اندازی نمودیم که مورد استقبال علاقه‌مندان به هنرمند خوشنویسی قرارگرفته، همچنین با انجمن فرهیختگان قوچان (افق) به جمع‌بندی‌های خیلی خوبی رسیدیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار در سطح کتابخانه‌های آستان قدس جلسات مثبت اندیشی، فن بیان و خوانش گروهی کتاب را برگزار کرده‌ایم در حال اجرا است؛ دفتر خادم یاران رضوی در این مجتمع شروع به کارکرده است و در حال حاضر از توان و ظرفیتشان در شهرستان بهره می‌بریم.

رئیس مجتمع فرهنگی و کتابخانه آستان قدس قوچان در خصوص نذر کتاب، اذعان کرد: مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا علیه‌السلام قوچان آمادگی کامل دارد راهبردی علمی و تخصصی این موضوع را در شهرستان بر عهده بگیرد.

وی تصریح کرد: طی سه ماه گذشته باتدبیر فرماندار و همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد یک هزار نسخه کتاب در روستاهای مزرج، قاسم‌آباد و علی‌آباد توزیع‌شده است؛ این فقط قدم اول است؛ برای توسعه نیازمند همفکری متقابل بیشتر، فرهنگ‌سازی و تبلیغات محیطی است که بتوانیم گام‌های محکم‌تری درزمینهٔ نذر کتاب برداریم.

وی افزود: فرهنگ‌سازی از طریق تریبون‌های علمی، مذهبی در درازمدت نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

هراتی با ابراز خوشحالی از اینکه ازاین‌پس آنچه مربوط به مردمان شمال خراسان است به‌راحتی بیشتر بخصوص برای پژوهشگران قابل‌دسترس خواهد بود، مطرح کرد: در قوچان توان و پتانسیل جمع‌آوری نسخ خطی، اسناد، عکس‌ها، مجموعه‌هایی همچون تمبرها و حتی اشیا موزه‌ای راداریم.

رئیس مجتمع فرهنگی و کتابخانه آستان قدس قوچان در بحث وقف و نیز نیاز جامعه به آن، بیان کرد: خوشبختانه در حوزه کتابداری در راستای آبشوری کتابخانه امیرالمؤمنین علیه‌السلام توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا عطایی وقف آستان قدس رضوی شده است و به‌زودی با طی شدن روند اداری این کتابخانه با هماهنگی اداره املاک و اراضی آستان قدس تحت پوشش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد درخواهد آمد.

وی گفت: این کتابخانه با هزینه شخصی ایشان ساخته‌شده و نمونه بسیار خوبی از واقفان خیراندیش است که به‌زودی شاهد بهره‌برداری رسمی و مداوم آن خواهیم بود.

در ادامه میترا نجاتی پژوهشگر مجتمع فرهنگی و کتابخانه آستان قدس قوچان، عنوان کرد: از سال ۹۰ تا به امروز حدود دو هزار ساعت مصاحبه، یک هزار قطعه عکس و سه هزار قطعه سند در این مجتمع فرهنگی جمع‌آوری‌شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 31