افتتاح مرکز اکوسیستم نوآوری موسسه تحقیقات، آموزش و مشاوره شهرداری‌های استان
افتتاح مرکز اکوسیستم نوآوری موسسه تحقیقات، آموزش و مشاوره شهرداری‌های استان

مرکز اکوسیستم نوآوری موسسه تحقیقات، آموزش و مشاوره شهرداری‌های استان خراسان رضوی افتتاح شد.

به گزارش اختر شرق؛ نوید وحدتی مشهدیان، سرپرست مؤسسه آموزش تحقیقات و مشاوره‌ی سازمان شهرداری‌های استان خراسان رضوی در این باره عنوان کرد: امروز از مسئولین سازمان و اندیشکده‌ی «آفتاب آینده» جهت راه‌اندازی مرکز اکوسیستم نوآوری مؤسسه‌ی آموزش و تحقیقات جهت ارائهِ خدمات برتر با فن‌آوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان به شهرداری‌ها دعوت کردیم تا بتوانیم از این رهگذر، خدماتی با کیفیت مطلوب‌تر و همچنین مقرون به صرفه‌تر را به آن‌ها ارائه دهیم.

در این راستا حدود ۱۰ شرکت در زمینه‌های مختلف خدمات شهری حضور دارند؛ همچنین یک شورای مرکزی جهت ممیزی و بررسی فعالیت‌های شرکت‌ها شکل گرفته و یک شورای مشورتی ۲۰ نفره هم از مسئولین مختلف واحدهای سازمان جهت ارائه‌ی مشاوره‌ها برای بهبود بستن قراردادها و نوع تعامل به دوستان معرفی شد.

کاظم پوربدخشان، مدیر آینده‌پژوهی و اندیشکده‌ی آفتاب آینده نیز بیان کرد: کار اندیشکده، ایجاد اتاق فکر است و در این اتاق فکر، ساختار سازمانی طراحی و مهندسی می‌شود؛ بدین معنا که با یک روش مهندسی شده و فرآیندی، ساختار اتاق فکر تشکیل می‌شود. چون معمولاً زمانی که چنین تعریفی برای سازمانی به کار می‌رود، با این منظور است که اتاق فکر جایی است که جلسه‌ای تشکیل می‌شود و طوفان فکری صورت می‌گیرد، در صورتی که اصلاً معنای «طراحی و مهندسی» این نیست. فرآیند تشکیل اتاق فکر برای یک شرکتی که می‌خواهد بر مبنای فکر و دانش کار کند، کاری زمان‌بر و طولانی مدت است که حداقل سه تا پنج سال طول می‌کشد تا ساختار این اتاق فکر ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از کارهای اساسی که اتاق فکرها انجام می‌دهند، ایجاد ساختار تحول است. تحول یک استانداردی برای شکل‌گیری مدیریت دانش در شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ و ما قصد داریم تمام این صحبت‌هایی که عنوان نمودم را خدمت دکتر وحدتی در شهرداری ایجاد کنیم؛ و یا شهرداری‌های مختلف.

بدخشان با بیان اینکه حوزه‌ی شهرداری‌ها با بیش از ۳۰ یا ۵۰ هزار میلیارد گردش مالی در استان، جزء بزرگترین گردش مالی‌ها در استان خراسان، عنوان کرد: این‌ها فضاهایی است که اندیشکده‌ها شناسایی می‌کنند و سپس بازار بسیار خوبی برای محصولات دانش بنیان شرکت‌هایی می‌شود که پیش‌تر عنوان کردم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان سه پارک فناوری داریم، تصریح کرد: پارک خراسان رضوی که حدود ۸۰ شرکت در آنجا مستقر هستند که تقریباً ۳۰ مورد آن‌ها دانش بنیان هستند؛ پارک دانشگاه فردوسی که دو مرکز رشد و نوآوری و صنعت نوآوری دارد که حدود ۱۶۰ شرکت دارد که ۴۰ مورد آن‌ها دانش‌بنیان هستند؛ پارک سلامت در پژوهشکده‌ی بوعلی داریم که تقریباً ۴۰ شرکت هستند که حدوداً شش مورد آن‌ها دانش بنیان هستند.

مدیر آینده‌پژوهی و اندیشکده‌ی آفتاب آینده در پایان گفت: در خراسان شمالی و خراسان جنوبی و سایر نقاط نیز پارک‌های مختلفی داریم که هر یک از آن‌ها حداقل ۱۰-۲۰ شرکت و مراکز رشد مختلفی دارند که در حقیقت ظرفیت فوق‌العاده‌ای از دانش را داریم. حال این دانش چگونه به ثروت تبدیل می‌شود؟ حلقه‌ی مفقوده‌ی آن، بحث بازاریابی و تجاری‌سازی است. یعنی باید این بازار با این ظرفیت در حوزه‌ی معدن، خودرو و شهرداری را به منبع دانشی که در دانشگاه‌ها و پارک‌ها وجود دارد وصل کنیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 67