اعلام همکاری شهرداری مشهد با گروه‌های حامی حیوانات در خصوص کنترل جمعیت سگ‌های دوره‌گرد و بی‌خانمان
اعلام همکاری شهرداری مشهد با گروه‌های حامی حیوانات در خصوص کنترل جمعیت سگ‌های دوره‌گرد و بی‌خانمان

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری مشهد گفت: شهرداری مشهد آماده همکاری با گروه‌های حامی حیوانات در خصوص کنترل جمعیت سگ‌های دوره‌گرد و بی‌خانمان بر اساس قانون است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر علی نجفی در این باره گفت: طبق تحقیقات زیست جانوری و بخصوص کارشناسان صاحب‌نظر در مورد سگ‌سانان، به دنبال احساس ترس از انقراض و کاهش نسل، هرچه تعداد آنان یا کشتار کاهش یابد، به شکل برنامه‌ای نانوشته، تعداد دفعات زادوولد و همچنین تعداد ماده زایی آنان افزایش می‌یابند.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد در مورد سگ‌های دوره‌گرد و بی‌خانمان اظهار کرد: این‌یک واقعیت است که انسان در راستای گسترش حوزه نفوذ خود، در حیطه زندگی سایر حیوانات مداخله می‌کند.

به گزارش… دکتر علی نجفی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: درواقع اگر بخواهیم واقعه بینانه نگاه کنیم این انسان است که برای طبیعت ایجاد مزاحمت می‌کنند لذا منطقاً و طبیعتاً نمی‌تواند آن را به‌عنوان عارضه نامطلوب شناسایی کند.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه انسان و حیوان در طبیعت هرگز در تعارض نبوده است تصریح کرد: باید به سمتی برویم که هم عناصر طبیعت که همانا سرمایه‌های اکوسیستمی ژیکی هستند حفظ شود هم جان انسان که باید کرامت و شان و آرامش و امنیت آنان حفظ گردد.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه باید ببینیم این چالش و اختلاف از کجا به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: در وهله اول هر حیوانی در حیطه زندگی یک حوزه قلمرو و نفوذ سلطه دارد، اگر انسان وارد آن حوزه بشود و در حیطه حاکمیت آن حیوان مداخله کنند این مداخله چه مثبت یا منفی قطعاً در تنظیم و تعادل بقای حیوانات را برهم میزند.

وی ادامه داد: سگ‌ها آفریده پروردگار حکیم‌اند و از دیرباز در کار نگهبانی گله وزنده یابی در حوادث در کنار انسان بوده و هست لیکن حضور و تردد آن‌ها در بافت زندگی انسان‌ها قابل‌قبول و خوشایند همه نیست از طرف دیگر باید به انواع حیوانات رقیب مانند شغال گرگ و روباه اشاره کرد که در تعارض منافع با سگ شناخته‌شده‌اند لذا هر چه حوزه نفوذ سگ را در حاشیه شهر کم کنیم، حضور سایر حیوانات رقیب افزایش می‌یابد که این امر بدیهی و حتمی است.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد اضافه کرد: نکته دیگر این است بنا بر بررسی‌های انجام‌شده از سال‌های قبل به همان تعداد که سگ‌ها معدوم شدند نه‌تنها در سال بعد تعدادشان کم نشده بلکه بیشتر شده است…

وی با طرح این سؤال که در این رابطه چه باید کرد گفت: بنده که مسئولیتی را پذیرفته‌ام و موظف هستم در چارچوب وظایف سازمانی دستورالعملی که ابلاغ می‌شود را اجرا نمایم.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد افزود: من و همکاران زحمتکشم تمایل به کشتن سگ‌ها نداریم اما باید در حوزه ارائه خدمات شهری آرامش خاطر و امنیت روانی شهروندان را فراهم نمایم لذا باید سگ‌های دوره‌گرد و بی‌خانمان را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم

دکتر نجفی اضافه کرد: ما طبق قانون ۵۵ شهرداری‌ها موظفیم دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های دوره‌گرد وبی خانمان را که از طرف وزارت کشور ابلاغ‌شده عمل نماییم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد الرضا به شهر امام ضامن آهو معروف است سعی می‌کنیم با کسب مجوزهای شرعی و قانونی از ظرفیت‌های موجود این دومین کلان‌شهر ایران استفاده و مفاد «دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های دوره‌گرد؛ و بی‌خانمان «را با خوانش اخلاقی و انسانی اجرا کنیم.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه در زمان مسئولیتم در نیشابور توفیق شد با روش مناسب و کمک بخش خصوصی، سگ‌ها عقیم‌سازی و واکسینه شوند، نوید داد ما در مشهد هم این آمادگی راداریم تا با همکاری بخش خصوصی و مردمی این اقدامات را انجام دهیم.

دکتر نجفی بیان کرد: شهر با فضای سبز و پرواز و نوای پرندگان زیباتر می‌شود به نظر من همان‌طور که امروز در کوچه و خیابان انسان‌ها با گربه‌ها زندگی مسالمت‌آمیزی دارند اگر سگ‌ها هم عقیم‌سازی و واکسینه شده باشد می‌تواند در حومه شهر زندگی کنند زیرا خطر ندارند و چرخه اکوسیستم نیز حفظ می‌شود که این مهم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

وی ادامه: البته موضوع حمایت از سگ‌های دوره‌گرد با روشی که عرض کردم با نگه‌داری حیوانات به‌خصوص سگ به شکل شخصی در خانه و سگ گردانی در سطح شهر فرق دارد و مدنظر من ترویج این رویکرد نیست.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد بیان کرد: ما در این راستا تلاش می‌کنیم تا این تضاد و تحدید موجود را به یک فرصت همزیستی بدل نماییم به‌طوری‌که زندگی انسان و مسائل بهداشتی در آن حفظ شود، سگ‌ها هم حوزه نفوذ قلمرو وزندگی بی‌خطر خودش را داشته باشد و از طرفی ما نیز با روش‌های کارشناسی و اخلاق مدار همانند مدل برخی کشورها مدیریت کنترل جمعیت این حیوان پر زادوولد را اجرایی کنیم.

دکتر نجفی یکی از مؤلفه‌های مهم در اجرای اخلاقی دستورالعمل کاهش و کنترل جمعیت سگ‌ها، وجود حامیان مهربان و وجود منابع غذایی فراوان در مشهد عنوان کرد و افزود: منتظر بازتاب نظرات کارشناسان و حامیان هستیم تا طبق برنامه مردم همکاری کنند پسماند غذائی را در زمان مناسب در مکان‌های مشخص‌شده قرار بدهد تا انگیزه حضور سگ‌های واکسینه و عقیم شده را از داخل شهر حذف کنیم.

وی گفت که شیوه‌نامه قبلی در حال بررسی است چون یک سری اشکالات اجرائی داشته است که کارشناسان خبره ما به دنبال اصلاح آن‌ها هستند.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد هم‌زمان با اصلاح ساختار این کار و شیوه‌نامه جدید، محدودیت‌ها و موانع اجرائی مرتفع و احداث زیرساخت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد و مهم‌تر از همه باید راهکارهای جلب مشارکت بیشتر بخش خصوصی و مردمی را فراهم نماییم.

دکتر نجفی بابیان اینکه عده‌ی قابل‌توجهی دوست دار سگ‌ها هستند، عنوان کرد: گروهای هستند که به نام حمایت از حیوانات در حال تجارت و توله کشی می‌باشند حتی بعضی از این گروهای اعضایی در خارج کشور دارند که به‌عنوان حمایت از حیوانات پول به‌حساب این افراد می‌ریزند که در برنامه جدید این سودجویان شناسایی می‌شوند.

وی این افراد را ستمگر خواند و گفت: این موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم به گروهای واقعی حامی حیوانات می‌شوند چراکه کمک بقیه افراد را زیر سؤال می‌برند و جلو هر حرکتی دیگر حیوان دوستانه واقعی را هم می‎گیرند به نظر من آن‌ها متهم اصلی این جریان هستند که این جریان در مشهد به شکست انجامید.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه اکنون چنانچه انجمن‌های حامی حیوانات و سمن‌های در این زمینه فعالیت می‌کنند بخواهند به این موضوع ورود پیدا کنند ما آمادگی همکاری جهت عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌های دوره‌گرد و بی‌خانمان راداریم.

دکتر نجفی در خصوص شرایط این گروه‌ها گفت: این‌ها طبیعتاً می‌بایستی موسسه رسمی تبت شده داشته باشند و از دامپزشکی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست مجوز کسب کنند تا بتوانند با ما همکاری کنند.

وی در خصوص دادن مکانی برای این گروهای عنوان کرد: شهرداری مشهد مکانی دارد که سگ‌ها بتواند فقط برای مدت یک هفته نگه‌داری و واکسیناسیون و عقیم‌سازی گردند.

وی خاطرنشان کرد طبیعتاً گروه‌های حمایتی متقاضی داوطلبانه می‌توانند در محدوده تعین شده، سگ‌های واکسینه و عقیم شده را آب‌رسانی، غذا رسانی و پایش نمایند البته چنانچه بتوانیم فضا را برای نگه‌داری از این سگ‌ها تأمین نماییم دریغ نمی‌کنیم.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص دادن زمینی برای این کار به گروه‌های دوستدار حیوانات گفت: انشالله تلاش می‌کنیم زمینی مختص این کار تعریف گردد البته به‌شرط اینکه بعداً این زمین تغییر کاربری داده نشود ما حاضریم با این گروهای همکاری نموده و در کمیسیون امور زیربنایی و کمیسیون ماده پنج همراهی و شرایط را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال‌های ۹۴ و ۹۵ یک نفر کینه و روزانه یکسری تصاویری دل‌خراش از وضعیت مدیریت جمعیت سگ‌های دوره‌گرد توسط شهرداری مشهد را منتشر کرده بود بیان کرد: این فرد در مرجع قضایی محکوم شد اما سازمان در آن مقطع با یک ملاحظاتی رضایت داد اما متأسفانه شاهد این هستیم این شخص اخیراً تصاویری را دوباره در فضای مجازی منتشر نموده و موجب تشویش اذهان عمومی شده است این‌ها به دنبال چه هستند نمی‌دانم؟ شاید دنبال عقده‌گشایی از محکومیت سابق هستند که این مسائل را نشر می‌دهند!

دکتر نجفی در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای رفع خطر این سگ‌ها در حاشیه شهر مشهد چیست؟ بیان کرد با برقراری هماهنگی بین سازمانی وظیفه واکسیناسیون سگ‌ها با دامپزشکی خواهد بود ضمناً با فرمانداری بخشداری و دهیاری‌ها همکاری‌های لازم صورت می‌گیرد.

وی در خصوص معدوم‌سازی سگ‌ها که تبدیل به تجارت برای بغضی‌ها شده بود عنوان کرد: قبلاً به ازای هر قلاده سگی که می‌آورند مبلغ وجهی دریافت می‌کردند که این موضوع یک سری شائبه‌های به وجود آورده بود که با کارشناسی موضوع این فرایند را تغییر دادیم و به‌جای وجه مقرر گردید اگر سگی در سطح محدوده شهری دیده شود آن پیمانکار را جریمه کنیم.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه ما یک سری وظایف قانونی داریم البته توان هماهنگ‌سازی و پیگیری نیز داریم گفت: من قول می‌دهم در حد وظایف و اختیارات به این گروه‌های حمایتی کمک کنیم به‌طوری‌که هم در شهر امام ضامن آهو کشتار و قتل‌عام سگ‌ها را نداشته باشیم هم در داخل شهر سگ‌ها را رها نبینیم هم در مورد حذف پدیده سگ گردانی فرهنگ‌سازی کنیم و هم از ظرفیت حمایت و مشارکت شهروندان حامی در حل و رفع مشکلات کنترل جمعیت سگ‌های دوره‌گرد و بی‌خانمان استفاده نماییم

image_printچاپ مطلب

Visits: 21