استاندار خراسان رضوی: زائران از مبادی ورودی استان زیر چتر خدمات و پذیرایی قرار می‌گیرند
استاندار خراسان رضوی: زائران از مبادی ورودی استان زیر چتر خدمات و پذیرایی قرار می‌گیرند

استاندار خراسان رضوی با اشاره به برنامه‌های قرارگاه عملیاتی خدمات سفر گفت: زائران از مبادی ورودی استان زیر چتر خدمات و پذیرایی قرار می‌گیرند.

به گزارش اخترشرق؛ یعقوبعلی نظری در جلسه با اعضای هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران که در دفتر استاندار برگزار شد، با بیان این مطلب عنوان کرد: زائران توقع دارند امکانات و خدمات لازم برای اسکان و پذیرایی آن‌ها در مشهد فراهم شود که تامین همه نیاز آن‌ها سخت و سنگین است و در این زمینه به مساعدت و کمک نیاز داریم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اسکان زائران، گفت: با توجه به روند رو به رشد حضور زائران در مشهد، ما حداقل به یک میلیون تخت نیاز داریم که باید به برنامه عملیاتی تبدیل و حمل و نقل متناسب نیز تمهید شود.

وی ادامه داد: کشور ما یک مزیت استثنائی و ویژه به نام وجود آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام دارد که منبع خیر و معنویت است و از این منبع در ابعاد مختلف می‌توانیم استفاده کنیم.

نظری زیارت را تسهیل کننده بسیاری از امور دانست و گفت: باید امکانات را فراهم کنیم تا مردم به مشهد بیایند.

وی با بیان اینکه باید برای اسکان زائران چاره‌اندیشی شود، اظهار کرد: دیگر اطراف حرم مطهر رضوی پاسخگو نیست باید از ظرفیت‌های زمین و اراضی در دیگر نقاط هم استفاده کرد و با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی در کم‌ترین زمان به حرم مطهر برسند

استاندار خراسان رضوی با بیان این‌که افزایش ظرفیت حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای در دستور کار جدی است، تصریح کرد: آزادراه حرم تا حرم را پیگیری می‌کنیم تا فعال شود.

نظری اظهار کرد: فرودگاه بین المللی مشهد نیز باید به شهر فرودگاهی تبدیل شود که در سفر دولت و کارگروه ملی زیارت به تصویب رسیده است.

وی حمل و نقل ریلی را دیگر راهکار افزایش ظرفیت جابجایی مسافر به مشهد عنوان و تصریح کرد: یک سال قبل در مشهد با شرکت چینی به توافق رسیدیم و رئیس جمهوری در سفر به چین تفاهم نامه اولیه را امضا کرد.

استاندار خراسان رضوی به نگاه تحولی اشاره کرد و گفت: به سرعت به سمت این مباحث می‌رویم که همه امکانات برای حضور زائر مهیا باشد.

وی درباره ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر عنوان کرد: باید به ساخت و ساز و مرتفع‌سازی در اطراف حرم مطهر رضوی نگاه چند بعدی داشت، و برای حفظ دید بصری حرم مطهر رضوی به صورت ویژه توجه شود.

تمهیدات لازم برای سفرهای زیارتی و سیاحتی تدبیر شده است

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه گفت: با توجه به هم زمانی تعطیلات نوروزی با ماه مبارک رمضان تمهیدات لازم برای سفرهای زیارتی و سیاحتی تدبیر شده است.

وی افزود: برای تامین خدمات پذیرایی، اقامت و خدمات تفریحی و رفاهی در استان‌ها اقدام شده و از طرفی بحث‌های نظارتی در زمینه قیمت‌ها و در مرعا و منظر بودن نرخنامه مورد تاکید قرار گرفته است، هم‌چنین با توجه به هم‌زمانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات رعایت حرمت وشان این ماه در مراکز پذیرایی مورد توجه قرار گرفته است.

نقی‌زاده خاطرنشان کرد: خراسان رضوی جایگاه خاصی برای زائران و گردشگران دارد، زائران بعد از زیارت با رعایت قداست و شئون لازم، به سیاحت می‌روند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: در دهه آخر صفر خدمات‌رسانی به زائران در مشهد الرضا به خوبی انجام شد و اکنون نیز این خدمات‌رسانی ارتقا یافته است و با توجه به عملکرد موفق قرارگاه عملیاتی خدمات‌رسانی به زائران باید این نوع پذیرایی به عنوان الگوی پذیرایی ایرانی اسلامی معرفی و استفاده شود.

قرارگاه عملیاتی موجب تسهیل خدمات‌رسانی به زائران شده است

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در این جلسه گفت: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد اقدامی خلاقانه است که طرح‌های و برنامه‌های این قرارگاه موجب تسهیل خدمات‌رسانی به زائران شده است.

وی با اشاره به طرح زیارتی مبدا تا مبدا گفت: با توجه به این‌که زائران از اقصی نقاط کشور به مشهد مشرف می‌شوند روسای جوامع حرفه‌ای هتلداران استان‌های کشور و مناطق آزاد آمادگی دارند که این طرح با بیشترین خدمت و رضایت زائران به سرانجام برسد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران بیان کرد: استان خراسان رضوی بسیار گسترده است و جاذبه‌های گردشگری و سیاحتی زیادی دارد ما به دنبال این هستیم که با بازدید گردشگران از سایر شهرها و جاذبه‌ها در نقاط مختلف استان از جمله نیشابور ماندگار را افزایش دهیم.

حمزه‌زاده تصریح کرد: در مسیر حضور زائران در مشهد مشکلات متعدد وجود دارد که یکی از آن‌ها کمبود پرواز و بالا بودن قیمت بلیت هواپیماست.

نقش جوامع حرفه‌ای هتلداران در طرح زیارتی مبدا تا مبدا

‎ معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در این جلسه گفت: یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های مردمی در حوزه زیارت توسط اعضای جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی انجام شده و به همین دلیل حدود ۵۲ درصد هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور در مشهد قرار دارد.

حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد به اشاره به رویکرد تعاملی و حضور در صحنه جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی اظهار کرد: جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در دهه آخر صفر امسال فراتر از وظایف عمل کرد و اگر چه در مراکز اقامتی در ازای خدمات پول می‌گرفتند اما زائران پیاده را به صورت رایگان در مراکز اسکان موقت پذیرایی کردند.

هم‌چنین سید جواد موسوی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری و مراکز اقامتی استان ارائه کرد و گفت: جوامع حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی و ایران می‌توانند در اجرای طرح زیارتی مبدا تا مبدا نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشند.

محسن داوری، معاون استاندار و فرماندار مشهد در این جلسه اظهار کرد: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد بر مبنای حمایت‌های مردمی از زیارت تشکیل شده است و در جامعه حرفه‌ای هتلداران هر تصمیمی که برای حضور و خدمت‌رسانی بیشتر به زائران بگیرید حمایت می‌کنیم.

شهرام شیروانی، نائب رئیس جامعه هتلداران ایران خواستار ساماندهی خانه مسافرها شد و گفت: با توجه به ماده ۲۳ قانون خدمات کشوری و اجرای طرح مولدسازی در دولت مهمانسراهای دولتی فعال در استان خراسان رضوی باید تعیین تکلیف شود.

خبرنگار: زهرا بیات

image_printچاپ مطلب

Visits: 13