استاندار: تدوین نقشه اقتصادی خراسان رضوی با همکاری بخش خصوصی محقق می‌شود
استاندار: تدوین نقشه اقتصادی خراسان رضوی با همکاری بخش خصوصی محقق می‌شود

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر تعامل بخش دولتی و بخش خصوصی در تدوین نقشه اقتصادی استان گفت: مشارکت فعالان بخش خصوصی برای تدوین نقشه اقتصادی استان به منظور حل مسائل و ارایه راهکارها در این خصوص نیاز است.

به گزارش اختر شرق؛ یعقوبعلی نظری در دیدار با اعضای هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در محل استانداری، عنوان کرد: از دیدگاه مدیریت عمومی خیلی مهم است که مسائل و مشکلات و همچنین خلاها توسط فعالان اقتصادی فهرست شود.

وی بیان کرد: براساس این فهرست مزیت‌ها و مسائل اقتصادی خراسان رضوی تهیه و یک بسته حرکتی در این زمینه تعریف می‌شود، در این راستا می‌توان برخی زنجیره‌های تولید در استان از جمله زنجیره‌های حوزه معدن را کامل کرد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی در حوزه اقتصادی آماده واگذاری امور به بخش خصوصی هستند و به واقع دولت نباید تصدی‌گری در امور داشته باشد حتی این مهم را برای بخش نظارت نیز قائل هستیم، اظهار کرد: خانه صنعت ظرفیت مطلوبی در مدیریت امور دارد و در واقع باید مدیریت فعالان اقتصادی توسط خود آنان انجام گیرد.

وی نخستین راهبرد اقتصادی استان را ممانعت از تعطیلی واحدهای تولیدی ذکر و بیان کرد: افزون بر این هیچ واحد تولیدی نباید راکد بماند، زمانی که فعالان اقتصادی همیار همدیگر برای رفع مشکلات باشند، حتی نیازی به وجود کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هم نیست.

نظری گفت: تلاش برای احیای واحد تولیدی که با همه سرمایه و دستگاه‌ها و ماشین آلات راکد است، بهتر از ایجاد کارخانه یا واحد تولیدی جدید است لذا راهبرد دوم باید احیای واحدهای راکد باشد.

وی راهبرد سوم در اقتصاد خراسان رضوی را افزایش بهره وری دانست و گفت: واحدهای صنایع غذایی یا کارخانه‌های آرد که کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند، با افرایش بهره وری در آنها می‌توان ظرفیت تولیدشان را افزایش داد، این موضوع با بروزرسانی و آموزش نیروهای انسانی قابل انجام است.

استاندار خراسان رضوی راهبرد چهارم در اقتصاد خراسان رضوی را ایجاد ظرفیت‌های جدید ذکر و بیان کرد: نمی‌توان مانع از ایجاد ظرفیت‌های جدید در قالب صدور مجوزهای تولید شد اما می‌توان آنها را هدایت و کنترل کرد.

نظری تشکل‌سازی و حل مسائل اقتصادی از مجراهای تشکیلاتی را از دیگر وظایف فعالان اقتصادی برشمرد و گفت: ساماندهی بخش تولید استان را می‌توان از طریق تکمیل زیرساخت‌های انرژی مانند آب و برق با سرمایه گذاری خود فعالان اقتصادی محقق کرد.

وی ادامه داد: ماموریتی که به اتاق بازرگانی مشهد ذیل قرارگاه حمایت از فعالیت‌های اقتصادی داده شد، جذب سرمایه‌های خرد مردمی بود تا از این ظرفیت بتوان مردم را توانمند کرد، خانه صنعت نیز باید برنامه‌های پیش برنده و پیشران داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به قول مساعد فعالان اقتصادی خراسان رضوی برای ایجاد یک هزار مگاوات برق خورشیدی گفت: خانه صنعت می‌تواند روی تولید برق از طریق انرژی بادی و انرژی خورشیدی تمرکز ویژه نماید و حرکت صنعت را در استان سرعت بخشد.

نظری با تاکید بر تکمیل زنجیره‌های تولید در خراسان رضوی اظهار کرد: در این راستا افغانستانی‌ها انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در مشهد دارند که باید زمینه جذب این سرمایه‌ها فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی در پایان خاطر نشان کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت باید ساز و کار نظارتی را در درون خود ایجاد کند و دستگاه‌های دولتی نیز نظارت عالیه را بر امور خواهند داشت، در این راستا حتی صدور مجوزها برای راه اندازی واحدهای تولیدی نیز به خانه صنعت واگذار می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 67