اساس تفکر عطار بر زهد، عرفان، وارستگی و اخلاق است
اساس تفکر عطار بر زهد، عرفان، وارستگی و اخلاق است

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: اساس تفکر عطار نیشابوری بر زهد، عرفان، وارستگی و اخلاق است.

به گزارش اختر شرق؛ سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور شب گذشته در مراسم بزرگداشت روز ملی عطار در آرامگاه عطار نیشابوری اظهار کرد: هر چه درباره مشاهیر سخن گفته شود کم و زبان قاصر است. این‌که مولانا از عطار به بزرگی یاد می‌کند، نشان‌دهنده جایگاه بلند عطار است.

وی افزود: در متون ادبی و دیگر متون این مطلب بارها و بارها تکرار شده که اگر سه‌نقطه رفیع در عرفان اسلامی وجود داشته باشد اولی سنایی، دومی عطار و بعد هم مولاناست. ازاین‌رو مولانا می‌گوید: هفت شهر عشق را عطار گشت/ ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

حسینی با اشاره به اینکه تسلط عطار به مضامین قرآنی، تفسیر، کلام، حدیث، فقه و دیگر علوم مثل طب و نجوم سبب شد تا زیبایی کلام و جاذبه زیبایی سخن او با یک مضمون و محتوای عالی گره‌خورده و جاودانه بماند، عنوان کرد: عطار حکایت‌ها را با زبانی شیوا و ساده از زبان پرندگان در منطق‌الطیر گفته است. هنرمندان باید این حکایت‌ها را به‌صورت فیلم، پویانمایی، مستند و سریال کارکرده و در اختیار نسل جوان قرار دهند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: عرفان و معنویت فقط محدود به مرزهای ایران نیست و این‌که شرق‌شناسان غیر ایرانی درباره عطار مطالعه کرده و مطلب نوشتند به دلیل همین محتوای بلندی است که در ابیات و اشعار عطار وجود دارد. خلاصه حرف این‌که عطار انسانی است که گرفتار نفس اماره به سوء است و اگر این انسان اوج بگیرد و تعالی پیدا کند تا از وابستگی و تعلقات رها شود، درنهایت به نفس مطمئنه خواهد رسید و رستگار می‌شود. این همان مقصود و هدف عطار بود.

لازم به ذکر است؛ آرامگاه عطار نیشابوری با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گلباران شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 62