اختلاف بین علما، اختلاف بین عوام و دین گریزی را حاصل می شود
اختلاف بین علما، اختلاف بین عوام و دین گریزی را حاصل می شود

استاد حوزه علمیه انوار العلوم خیرآباد با بیان اینکه اختلاف بین علما، اختلاف بین عوام و دین گریزی را حاصل می شود، علما باید به فکر باشند که اگر نمی توانند اصلاح کنند، خرابتر نکنند، اظهار کرد: ما باید مشترکات را احیا کنیم و مدام بازگو کنیم، امام خمینی ره می فرمایند:«رفتار اسلام با اقلیت ها، انسانی و عادلانه است، همه اقلیت ها مطمئن باشند که اسلام با آنها با عدالت رفتار کرده است…».

استاد حوزه علمیه انوار العلوم خیرآباد با بیان اینکه اختلاف بین علما، اختلاف بین عوام و دین گریزی را حاصل می شود، علما باید به فکر باشند که اگر نمی توانند اصلاح کنند، خرابتر نکنند، اظهار کرد: ما باید مشترکات را احیا کنیم و مدام بازگو کنیم، امام خمینی ره می فرمایند:«رفتار اسلام با اقلیت ها، انسانی و عادلانه است، همه اقلیت ها مطمئن باشند که اسلام با آنها با عدالت رفتار کرده است…».

به گزارش اختر شرق؛ نشست هم اندیشی علما و چهره های تقریبی شهرستان تایباد با محوریت فضائل و مناقب امام حسین (ع) در دفتر امام جمعه شهرستان تایباد برگزار شد.

حجت الاسلام ملکی خطیب جمعه تایباد در این جلسه با بیان اینکه نشست های اینچنینی که علما در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی هم اندیشی داشته باشند، ارزشمند است، اظهار کرد: یکی از تفاوت های پدیده های طبیعی با اجتماعی، تک ماهیتی بودن آنهاست؛ انسان مقدس ترین کالا در بازار هستی است، دو امتیاز دارد، عقل و منطق.

وی ادامه داد: انسان چون عاقل است بهره می برد و چون منطق دارد، بهره می رساند، ضمن اینکه می‌تواند چند ماهیتی باشد، هم خوی فرشته خویی دارد هم شیطانی.

حجت الاسلام ملکی نهضت امام حسین (ع) را یک نهضت سیاسی اجتماعی خواند و گفت: این نهضت دارای چند ماهیت است، در داستان قیام‌ نینوا چند عامل دخالت کرد، نخست درخواست بیعت با یزید که حضرت آن‌ را رد می‌کند، زیرا حق نمی تواند با باطل کنار بیاید، تفکر یزیدی تفکر عصیانی، بی بندوباری و شهوانی است، لذا حرکت امام دفاعی می شود.

وی دومین عامل را بیعت مردم کوفه دانست که اینجا به نهضت خود تعاون می دهد، عنوان کرد: سومین عامل، خروج حکومت اسلامی از قانون اسلام و حکومت یک تفکر فاشیستی است و این باعث شد تا نهضت خود را تهاجمی کنند و با اهل بیت (ع) خود به صحرای کربلای آمده تا با این حرکت تهاجمی، بتوانند نگاه جهان را به خود متوجه کند و حرکت اصلاحی خود را به‌وجود آورد.

یزید منفور تاریخ است

مولانا توکلی، امام جمعه اهل سنت تایباد، با بیان اینکه در جامعه ای که حاکمی چون یزید داشته باشد، رویدادهایی چون شهادت امام حسین ع در آن وجود دارد، مطرح کرد: یزید به شهادت تمام مورخان، شخصیتی دنیاپرست بود که احکام دین تحت الشعاع دنیا پرستی قرار گرفته بود.

وی نکته اساسی در شکست مسلمانان در غزوه احد را همین مبحث دنیا پرستی دانست و گفت: این شهادت قرآن است، در اندلس هم همین اتفاق افتاد، مسیحیت زمانی به نقطه ضعف مسلمانان پی برد، از این خصلت و شهوت رانی استفاده کردند و اندلس را از جهان اسلام جدا کردند و اگر آن سرزمین امروز در دست مسلمانان بود، امروز در قلب اروپا حکومت اسلامی وجود داشت.

مولانا توکلی اذعان کرد: امروز هم متاسفانه دنیا پرستی وجود دارد، کشورهای حاشیه خلیج فارس، امروز با دلار های خود و شهوت قدرت، باعث جولان امثال ترامپ در کشورهای اسلامی شده اند. در مقابل دنیا پرستی باید مقاومت باشد و وقتی مقاومت باشد پیروزی خواهد بود و این نتیجه قیام امام حسین (ع) است.

وی پیروزی های حزب الله لبنان و حماس در غزه را اثبات همین موضوع دانست و عنوان کرد: ارتش تا دندان مسلح اسرائیل در مقابل این دو گروه شکست خورد؛ مقاومت یک ویژگی دیگر نیز دارد و آن جلب محبت مردم است و امروز نام امام حسین ع در دنیا با عشق برده می شود و یزید منفور تاریخ است.

دستور معمار کبیر انقلاب را رعایت می کنیم یا خیر؟

مولوی مومنی، استاد حوزه علمیه انوار العلوم خیرآباد در این نشست گفت: دو چیز مورد اتفاق است، نخست وحدت خوب است و اختلاف بد، در این دو مقوله هیچ اختلاف وجود ندارد، اما با وجود دستورات اسلام، قرآن، پیامبر (ص) و ائمه (ع)، ما امت از اختلاف رنج می بریم، برای اینکه این مسئله را درست درک کنیم باید بدانیم بیش از ۵۷ کشور اسلامی داریم و با وجود قدرت و ثروت زیاد، اما باج به غرب می دهیم.

وی تصریح کرد: اگر در کشورهای اسلامی دولتمردان راه خود را پیدا کنند و علما نقشه راه را ترسیم کنند، سرنوشت همه ما را تغییر می دهد.

مومنی با بیان اینکه اختلاف بین علما، اختلاف بین عوام و دین گریزی را حاصل می شود، علما باید به فکر باشند که اگر نمی توانند اصلاح کنند، خرابتر نکنند، اظهار کرد: ما باید مشترکات را احیا کنیم و مدام بازگو کنیم، امام خمینی ره می فرمایند:«رفتار اسلام با اقلیت ها، انسانی و عادلانه است، همه اقلیت ها مطمئن باشند که اسلام با آنها با عدالت رفتار کرده است…».

وی افزود: نقشه راه امروز ما را امام‌خمینی (ره) بیان داشته اند، باید پشت هم باشیم و در مقابل دشمن ید واحده باشیم.

وی گفت: باید تحقیق میدانی کنیم و ببینیم آیا این دستور معمار کبیر انقلاب را رعایت می کنیم یا خیر؟ اگر یک انسان عاقل، جامع الشرایط و دردمند پیشرو باشد، می‌تواند جامعه را متحد و به مسیر تعالی هدایت کند.

این استاد حوزه علمیه گفت: امروز مقام معظم رهبری نه برای ایران، بلکه برای همه مسلمانان عالم فکر می کنند و برنامه ریزی می کنند و این باعث افتخار همه ما هست و ما علما باید در مسیر اتحاد و یکدلی قدم برداریم.

نیاز اساسی به وحدت

مولوی عبدالرسول جوهرچی، خطیب‌ جمعه روستای استای، محبت، اطاعت و وحدت را سه نکته مهم امروز دانست و گفت: ما اهل سنت محبت اهل بیت ع جزو ایمان ماست، نماز ها و خطبه و کتاب های ما گواه همین است.

خطیب‌ جمعه روستای استای با بیان اینکه محبت اکمل خاصه خداوند متعال است، اما محبت دنیایی عام است، عنوان کرد: محبت به زور نمی شود،‌ اما اطاعت به زور می شود. اگر اهل سنت در ایام محرم عزاداری نمی گیرند، اشاره به این ندارد که محبت اهل بیت (ع) ندارد، بلکه این اعتقاد ماست که برای هیچ کس عزاداری نمی کنند، اما اطاعت؛ ما به اهل بیت اطاعت مطلق داریم.

وی گفت: محبت و اطاعت اهل بیت جزو ایمان ماست، ما اهل سنت عامل به اوامر اسلام، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) می باشیم.

مولوی جوهرچی افزود: وحدت یک نیاز اساسی است، بین ما و اهل تشیع خصوص و عموم مطلق است، مقدسات برادران ما مورد اعتقاد ماست، اما برخی اعتقادات ما مورد قبول برادران تشیع ما نیست.

وی گفت: در کشور اسلامی ما، توجه به هوشمندی مقام معظم رهبری و فتواهای ایشان نیاز است مورد توجه همگان باشد، خطبای ما باید در منابر دقت کنند تا فرصت سواستفاده برای دشمنان فراهم نشود.

تایباد یک ظرفیت ارزشمند فرهنگی دارد

محسن سیاح، فرماندار شهرستان تایباد در این جلسه هم اندیشی گفت: تایباد یک ظرفیت ارزشمند فرهنگی دارد و بر همین اساس بنا داریم پارلمان مشورتی علمای تسنن و تشیع با رویکرد توسعه فرهنگی و اقتصادی تشکیل داده تا از نظریات ارزشمند عزیزان بهره بگیریم.

وی گفت: تلاش می کنیم جلسات این پارلمان را بصورت فصلی برگزار کنیم و بتوانیم تصمیمات ارزشمندی با کمک هم برای توسعه و آبادانی شهرستان بگیریم.

مکتب حسین ایستادگی در مقابل یزیدیان زمان است

حجت الاسلام و المسلمین محدثی، مدیر حوزه علمیه امام‌ جعفر صادق ع تایباد گفت: بعثت هر رسولی برای یکتاپرستی و اجتناب از طغیان و سرکشی بوده است و برای هر امتی هم پیامبری مبعوث شده است. وظیفه پیامبری سخت بوده است و بسیاری از پیامبران نیز به شهادت رسیدند ولی در قرآن کریم می فرماید: «ما (پیامبران) هیچ‌ پاداشی از شما امت نمی خواهیم». اما پیامبر ما اجر خود را محبت اقربای خود می دانند و محبت اقربای پیامبر ص دستور قرآن است، پیامبر ص این مزد را برای خود نخواست بلکه برای امت می خواست.

وی گفت: اهل بیت (ع) با این شکل در واقعه کربلا با معصومیت به شهادت رسیدند و هیچ مذهبی کار یزید را نه تنها تایید نمی کنند که او را رد می کنند.

حجت لاسلام محدثی گفت: گریه ما بر امام حسین (ع) سنت است و مرحوم مولانا سعید فاضلی در جزوه ای می نویسند که حسین (ع) وارد خانه پیامبر (ص) شد، وارد حجره پیامبر ص شد و پس از مدتی صدای گریه پیامبر ص بلند شد. ام سلمه وارد حجره شد و واقعه را جویا شد، ایشان فرمودند: جبرئیل آمد و از شهادت حسین ع به من خبر داد.

وی در پایان با بیان اینکه حسین (ع) یک مکتب شد، مکتب او ایستادگی در مقابل یزیدیان زمان است، عنوان کرد” در گذشته علمای اهل سنت در مراسم عاشورا شرکت می کردند، امروز هم شرکت می کنند اما در گذشته گرم تر بود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 14