اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت مدرسه تاریخی فخریه سبزوار
اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت مدرسه تاریخی فخریه سبزوار

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای مرمت بخش‌هایی از مدرسه تاریخی فخریه سبزوار اختصاص یافته است.

به گزارش اختر شرق؛ حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه در این باره عنوان کرد: سیاست اداره اوقاف و امور خیریه حفظ این میراث ارزشمند است اما هرگونه تغییر فنی و عمرانی در آن باید زیر نظر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار و طبق ضوابط کارشناسی شده باشد.

وی با بیان این‌که از همکاری با اداره میراث‌فرهنگی دریغ نمی‌کنیم، اظهار کرد: هم‌اکنون سازوکار مرمت ابتدایی این بنا آغاز شده است.

مهدوی‌خواه خاطرنشان کرد: تا دو ماه گذشته این موقوفه، متولی داشت اما بعد از فوت متولی، اختیار این مکان به اداره اوقاف‌وامورخیریه واگذار شده‌است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سبزوار گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده بین اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره اوقاف و امور خیریه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان که در حساب موقوفه بود برای انجام مرمت بخش‌هایی از این مکان مانند قسمت شرقی موقوفه در نظر گرفته شده است، البته قسمت شمالی و غربی آن نیز در بخش‌های بام و اتاق‌ها مرمت‌هایی انجام و ایزوگام شده است.

مهدوی‌خواه با بیان اینکه برای استحکام هرچه بیش‌تر این بنا سعی می‌کنیم از طریق پیگیری‌ها با اداره میراث‌فرهنگی، بودجه دولتی و قابل توجهی برای این منظور در نظر بگیریم، تصریح کرد: سبک‌وسیاق اولیه مدرسه فخریه باید حفظ شود اما تعمیرات و بازسازی‌های لازم نیز انجام شود تا از تخریب جلوگیری شود، امیدواریم که با همکاری اداره میراث‌فرهنگی بتوانیم اعتبار خوبی جذب کنیم تا از این طریق حمایت کننده میراث‌فرهنگی و حفظ مدرسه فخریه باشیم.

آغاز پیگیری‌ها برای مرمت و ثبت مدرسه تاریخی فخریه

هم‌چنین رئیس پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی سبزوار از آغاز پیگیری‌ها برای ثبت این اثر تاریخی خبر داد و گفت: اصل را بر این قرار دادیم که به زودی ساز وکار ثبت این مجموعه را در استان پیش ببریم، پرونده و مدارک لازم برای ثبت مدرسه فخریه آماده شده و به همراه پرونده ساختمان‌های بهزیستی به‌زودی به استان فرستاده خواهد شد تا روال نهایی برای ثبت را طی کند.

محسن برآبادی بیان کرد: تلاش می‌کنیم ابتدا با حفظ این مکان ارزشمند، مرمت و بهسازی آن و سپس، ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران، گام‌های خوبی در راستای ارج نهادن به میراث شهرمان برداریم.

رئیس پایگاه میراث‌فرهنگی شهر تاریخی سبزوار با بیان این‌که اداره اوقاف و امور خیریه از طریق مکاتبه و گفت‌وگو با کارشناسان میراث‌فرهنگی در راستای مرمت، بازسازی و حفظ مدرسه فخریه همکاری خواهد داشت، گفت: قرار شده که با منابع مالی موجود در اوقاف برخی از قسمت‌های مدرسه فخریه مانند سه اتاق آخر این مدرسه که تخریب شده مرمت شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 194