اختصاص ۳۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغالزایی در خراسان رضوی
اختصاص ۳۰ هزار میلیارد ریال برای اشتغالزایی در خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: سهم این استان از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، ۳۰ هزار و ۴۵ میلیارد ریال معادل ۶.۳ درصد از کل این تسهیلات در کشور است که برای ایجاد ۴۸ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی در استان اختصاص یافته است.

به گزارش اختر شرق؛ علی رسولیان در حاشیه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اظهار کرد: کل تسهیلات بانکی که امسال از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه به برنامه‌های اشتغال استانها اختصاص یافته، ۴۷۶ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: این تسهیلات بانکی باید توسط دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، پارک علمی و فناوری، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادهای مرتبط با بهره وری انرژی و آب جذب و منجر به اشتغال شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: از مجموع تسهیلات مزبور استان، ۱۱ هزار و ۸۷ میلیارد ریال سهم سازمان صنعت خراسان رضوی برای تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی خط تولید، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، توسعه خوشه‌های صنعتی و خدمات کلینیکی است.

وی افزود: همچنین سهم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تسهیلات مزبور شش هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال برای اتمام فعالیتهای اولویت‌دار بخش کشاورزی، بازسازی و نوسازی خط تولید، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و ارتقای معیشت مناطق مرزی از طریق توسعه باغات است.

رسولیان اظهار کرد: سهم اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال پنج هزار و ۱۹۶ میلیارد ریال، سهم پارک علم و فناوری استان ۹۹۱ میلیارد ریال، سهم اداره کل تعاون یک هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال، سهم اداره کل راه و شهرسازی ۹۵۱ میلیارد ریال، سهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دو هزار و ۲۷۲ میلیارد ریال و سهم دستگاه‌های مرتبط با حوزه انرژی و منابع آبی نیز هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به مهلت باقیمانده تا پایان سال و تاکید استاندار، دستگاه‌های اجرایی مزبور موظف به تخصیص سهم اعتباری خود از بودجه ملی و تحقق اشتغال ایجادی از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال هستند و باید هر چه سریعتر نسبت به جذب آن اقدام کنند.

رسولیان با بیان این مطلب که براساس قانون توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری خراسان رضوی شش هزار و ۴۹۳ میلیارد ریال به استان اختصاص یافته که تاکنون پنج هزار و ۶۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال معادل ۷۸ درصد از کل این اعتبار به طرحهای اشتغالزا در این بخش پرداخت شده است، عنوان کرد: از محل اعتبارات تبصره ۱۹ قانون بودجه امسال نیز ۶۵۰ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال به خراسان رضوی برای اشتغالزایی اختصاص یافته است.

معاون استاندار خراسان رضوی همچنین با اشاره به اعتبارات تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال گفت: از این محل چهار هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال به استان اختصاص یافته که صرف اجرای طرحهای اشتغالزا برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تأکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود صد درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

همچنین تبصره ۱۹ قانون بودجه راهکاری برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در عمران کشور است تا زمینه استفاده از توان بخش خصوصی و تعاونی برای تکمیل طرح‎های عمرانی فراهم شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2