اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهبود وضعیت صنعت خراسان رضوی
اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهبود وضعیت صنعت خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار شامل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات کمک‌های فنی و اعتباری و همچنین یک هزار میلیارد تومان از منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کمک و بهبود شرایط صنعت استان اختصاص یافته است.

به گزارش اختر شرق؛ محمدصادق معتمدیان در برنامه تلویزیونی «بهاران خجسته باد» که از سیمای استان پخش شد با تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: گردشگری، زیارت، مرزها، تجارت بین‌الملل، کشاورزی و صنعت از مزیت‌های نسبی استان است و در این راستا با توجه به شرایط موجود، برنامه‌های میانبری در بازه‌های زمانی مشخص تعریف شده است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید» دو یا سه برنامه عملیاتی برای احصای مشکلات واحدهای تولیدی و صنفی طراحی شده است که از هفته آینده با مشارکت انجمن‌های صنفی و شبکه صنعتی با به کارگیری همه ظرفیت‌های قانونی در استان به اجرا در می‌آید.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم در سال جاری برای تثبیت وضعیت موجود در صنعت، اعتباراتی را برای تامین سرمایه در گردش و تامین سرمایه ثابت واحدهای صنعتی و تولیدی تزریق کنیم.

معتمدیان با اشاره به اینکه به طور قطع کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فعالتر از گذشته خواهد شد، عنوان کرد: در کنار این امر راه‌اندازی کلینیک صنعت و فعالیت شبانه روزی آن برای ارایه خدمات به سرمایه‌گذاران و تسهیل صدور مجوزها و فرآیندها و برداشتن موانع نیز در دستور کار خواهد بود.

برای نخستین بار در کشور، برای مسکن ارزان قیمت در خراسان رضوی تامین اعتبار شد

استاندار خراسان رضوی گفت: با توافقات بین این استان و سازمان برنامه و بودجه، برای نخستین بار در کشور قرار است ۱۶۰ میلیون تومان برای ساخت مسکن ارزان قیمت به هر متقاضی داده شود.

معتمدیان با بیان اینکه این مبلغ در قالب ۱۰۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه و ۶۰ میلیون تومان وام بلاعوض که ۳۰ میلیون تومان آن توسط دولت و ۳۰ میلیون تومان دیگر توسط نهادهای حمایتی تامین می‌شود، برای هر واحد مسکونی اختصاص می‌یابد، عنوان کرد: قرار است ساخت هشت هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر مشهد و تامین زیرساخت‌های ۱۰ هزار واحد مسکونی از طریق تامین زمین با مساعدت تولیت آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان انجام گیرد و در قالب مسکن ارزان قیمت عرضه شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: در این راستا تامین مسکن از طریق آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان و اداره کل راه و شهرسازی استان انجام خواهد شد.

وی درباره بازسازی محلات حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: ۱۱۷ محله هدف بازآفرینی شهری شامل ۹ هزار هکتار با جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۷۸ محله با چهار هزار هکتار و جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مشهد واقع شده است.

معتمدیان ادامه داد: مشهد به لحاظ وسعت حاشیه، رتبه دوم و به لحاظ تراکم جمعیت حاشیه‌نشین رتبه نخست کشور را دارد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ستاد بازآفرینی شهری که مسوولیت ساماندهی حاشیه شهر مشهد را دارد از ۲۲ دستگاه اجرایی اصلی و شش دستگاه اجرایی فرعی به فراخور مسوولیت‌های اجرایی خود، خدمات روبنایی و زیربنایی را در حاشیه شهر ارائه می‌دهند.

وی افزود: در سال‌های اخیر خدمات ارزشمندی در حاشیه شهر مشهد ارایه شده و ستاد ساماندهی فرهنگی حاشیه شهر با محوریت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی شکل گرفته و اقدامات مناسبی توسط دستگاه‌های دولتی، نهادهای انقلابی، شهرداری و شورای شهر و آستان قدس رضوی انجام گرفته است.

معتمدیان با بیان اینکه طی سه ماه اخیر نقشه راهی برای توسعه امکانات زیرساختی و روبنایی حاشیه شهر مشهد تهیه و طرحی تدوین شده است، گفت: براساس آن مشکلات هر محله احصا و طرح‌های روبنایی و زیربنایی تعریف شده است تا به استانداردهای مطلوب در این زمینه برسیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: براساس مطالعات ستاد بازآفرینی شهری در مجموع برای کل حاشیه شهر مشهد ۲۲ طرح زیربنایی و ۵۵۰ طرح روبنایی به طور عمده در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، فضای سبز، تفرجگاه‌ها، بوستانها و مراکز ورزشی تدوین شده که برای تکمیل اجرای آن‌ها حداقل هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان با محوریت بنیاد علوی به عنوان معین محرومیت‌زدایی در حاشیه شهر مشهد فعالیت خود را شروع می‌کند، عنوان کرد: در این راستا تقسیم کار مناسبی بین دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و بخش خصوصی و شهرداری انجام گرفته است.

معتمدیان تصریح کرد: طی سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان رضوی و با تلاش نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مقرر شد ردیف بودجه ویژه حاشیه شهر مشهد که پیشتر حذف شده بود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شود تا اعتبار بیشتری برای خدمات‌رسانی به این بخش تامین گردد.

استاندار خراسان رضوی در پایان گفت: با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم رایزنی‌هایی انجام گرفته و قرار است بنیاد برکت در اجرای طرح‌های تعریف شده در محلات مختلف حاشیه شهر مشهد ورود پیدا کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 97