اتمام مرمت بنای تاریخی گنبد سبز مشهد
اتمام مرمت بنای تاریخی گنبد سبز مشهد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از پایان عملیات مرمتی در بنای تاریخی گنبد سبز مشهد خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر عنوان کرد: این اثر تاریخی به شماره ۱۳۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از آثار ارزشمند شهرستان مشهد و مدفن شیخ محمد مومن استرآبادی است.

او ادامه داد: «کاشی کاری‌های این بنا به صورت نره چینی و معرق است و از کتیبه‌های شاخص آن می توان به آیه ۲۶ از سوره آل عمران اشاره کرد که پیرامون ساقه گنبد اجرا شده است.»

مکرمی‌فر تصریح کرد: شروع مرمت از این اثر تاریخی به بازسازی کامل کاشی‌کاری آن به اوایل دهه ۵۰ مربوط می‌شود و از آن تاریخ تاکنون نیز براساس میزان اعتبارات و آسیب‌های وارده حفاظت و مرمت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی درباره آخرین عملیات مرمتی در این بنا اظهار کرد: مرمت کاشی‌کاری گنبد و ساقه از سال ۱۳۹۷ با تامین اعتبار به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شده و اکنون (بهار ۹۹) به پایان رسیده است.

مکرمی‌فر درباره عملیات اجرایی انجام شده در این اثر تاریخی گفت: برای مرمت این اثر تاریخی اقداماتی از جمله برداشت و چرمه برداری طرح کاشی‌کاری موجود، برچیدن کاشی‌های فرسوده و آسیب دیده و لایه‌های سیمانی زیرکار، اجرای مش فلزی زیر کار، ساخت و نصب کاشی بر روی ساقه و اجرای آبچکان است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6