آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» برگزار شد
آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» برگزار شد

به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» با حضور نویسنده، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از اهالی رسانه و قلم برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «دختر مو شرابی» با حضور محمدحسین زاده، نویسنده کتاب؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فعال فرهنگی و جمعی از اهالی رسانه و قلم برگزار شد.

در ابتدا وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فعال فرهنگی بیان کرد: کتاب «دختر مو شرابی» بهانه و فرصتی شد تا از خدمت متقابل انقلاب اسلامی و ادبیات در رویارویی باهم صحبت کنیم. بخشی از روشنفکری و غرب‌زدگی که در ایران وجود دارد باعث بایکوت شدن انقلاب شده است، نقدها، اعتراضات و آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده باعث ضربه زدن به برند انقلاب و خیانت به آن شده است.

وی تصریح کرد: باید از این دیدگاه به این قضیه نگاه کنیم که این بایکوت کردن باعث ضربه خوردن به انقلاب شده است یا به هنر؟ جواب این است که درواقع خیانتی که این به‌اصطلاح روشنفکری به هنر کرده است کمتر از خیانت به انقلاب نیست. انقلاب یک پدیده تاریخی، ماجرا و واقعه‌ای به تمام معناست، آن‌هم انقلابی مانند انقلاب ایران. تمامی انقلاب‌ها به یک شخصیت و هدف نیاز دارند تا یک ماجرایی مثل انقلاب شکل بگیرد که مخاطب و عموم مردم را به خود جذب کند.

جلیلی بیان کرد: قهرمانانی که به‌واسطه انقلاب و دفاع مقدس به وجود آمده‌اند در طیف‌های بسیار متنوع از تحصیل‌کرده تا بی‌سواد، جوان تا پیر، تاجر تا فقیر و … هستند که در نیم‌قرن گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی بابیان اینکه انقلاب ماجراهای فراوانی را به ارمغان آورده است، گفت: یکی از مهم‌ترین خدمات انقلاب به هنر ایران این است که جهان را متوجه مردم ایران کرد،  اینکه این مردم چه کسانی هستند که انقلابی این‌چنینی را رقم‌زده‌اند و چرا باوجود دشمنی‌های فراوان‌ همچنان در حال حرکت روبه‌جلو هستند.

جلیلی با اشاره به کتاب «دختر مو شرابی»، اظهار کرد: حسین زاده در این کتاب بخشی از ماجراهای ملت ایران را از فتحعلی شاه قاجار تا مشروطه، وقایع گوهرشاد، نهضت ملی شدن صنعت نفت، ۱۵ خرداد و … را تا به امروز روایت کرده است.

وی بابیان اینکه متأسفانه هنرمندان جوان ما تحت تأثیر این به‌اصطلاح روشنفکری‌ها قرارگرفته‌اند، تصریح کرد: نویسنده کتاب «دختر مو شرابی» فارغ از این مسائل و بدون درگیر کردن خود با تهاجمات فرهنگی به روایت بخشی از وقایع مهم کشور پرداخته است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: حسین زاده با استفاده از ماجراهای گوهرشاد و به‌واسطه قدرت قلم خود که البته به‌عنوان اولین اثر، بسیار ارزشمند است، توانسته این‌چنین موفقیتی را در خلق این اثر به دست آورد. تخیل ایشان در شخصیت محوری داستان، شفاف‌سازی ماجرا با پیشرفت داستان، ساختار خلاقانه اثر و موضوع انتخابی، می‌تواند از عوامل دیگر این موفقیت باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از استعداد نوقلمان به‌واسطه این روشنفکری‌ها هیچ‌گاه به مرحله شکوفایی نرسیده است، عنوان کرد: این اثر نشان می‌دهد که هنر انقلابی برخلاف جریان سازی به وجود آمده دارای مخاطب و استقبال عمومی است. ما در ادبیات انقلاب مخاطب، استقبال، نویسنده شجاع و حمایت راداریم که اگر توجه بیشتری به آن بشود چشم‌انداز خوبی را می‌توانند به نمایش بگذارند.

وحید جلیلی  وقایع انقلاب و قهرمانان آن را یک ژانر دانست و گفت: درواقع اگر به سده‌های گذشته برگردیم می‌توان گفت ما رستم‌های زیادی داریم اما فردوسی نداریم. استقبال عمومی بسیار خوب از این کتاب نشان‌دهنده این است که انقلاب اسلامی دارای فردوسی‌های نوظهور است و در صورت حمایت فردوسی‌های بیشتری نیز برای رستم‌ها به وجود می‌آید.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، خاطرنشان کرد: در دهه ۹۰ آثار بسیار فراوانی تولیدشده‌اند که باعث جریان سازی و حرکت‌های انقلابی مفیدی گشته‌اند، امیدوارم در دهه حاضر نیز با رونمایی از کتاب «دختر مو شرابی» شروع‌کننده خوبی برای تداوم و بهتر شدن این جریان سازی شویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبزیان در پایان گفت: هدف ما زمینه‌سازی ظهور حضرت حجت (عج) است و امید است که در این مسیر بیش‌ازپیش موفق و خوب عمل کنیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 19