آیین بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد استاد حسین یگانه
آیین بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد استاد حسین یگانه

آیین بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد استاد بزرگ شمال خراسان حاج حسین یگانه با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان، همچون استاد کلیم‌الله توحدی (کانیمال) نویسنده بزرگ کرد شمال خراسان و مردم علاقه‌مند به موسیقی مقامی در محل سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگی و ارشاد اسلامی قوچان برگزار شد.

آیین بزرگداشت بیست و هفتمین سالگرد استاد بزرگ شمال خراسان حاج حسین یگانه با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان، همچون استاد کلیم‌الله توحدی (کانیمال) نویسنده بزرگ کرد شمال خراسان و مردم علاقه‌مند به موسیقی مقامی در محل سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ در این مراسم پس از قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی ایران، مجری برنامه آقای بومی از گروه حاج قربان سلیمانی به سرپرستی مهدی اصلاح دعوت کرد تا به روی صحنه بروند و این گروه بالباس سرخ‌رنگ کرمانج قطعاتی معروف از موسیقی اصیل قوچانی را اجرا کردند.

هادی شوشتری نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی در این مراسم بابیان اینکه فلاسفه انسان را اهل تفکر و تعقل می‌داند که اندیشه‌های خودش را به کمک کلمات و جمله‌ها به مخاطب منتقل کند، اظهار کرد: اما همین انسان بابیان سلیس و روان گاهی به‌جایی می‌رسد که کلمات از بیان انتقال احساس ناتوان است و نمی‌توانند اندیشه انسان را به مخاطب منتقل کنند.

وی ادامه داد: هرگاه کلمات از انتقال مفاهیم، ناتوان بشود نقطه آغاز موسیقی است.

شوشتری با اشاره به اینکه قوچان پایتخت موسیقی‌دانان و بخشی‌های بزرگ، است، خاطرنشان کرد: مرحوم استاد یگانه، مرحوم حاج قربان سلیمانی برند موسیقی کشور هستند و مجله‌های فرانسوی اجرای حاج قربان سلیمانی را گشوده شدن پنجره‌ای رو به بهشت تعبیر کردند.

سپس گروه استاد محمد یگانه به سرپرستی استاد یگانه، به اجرای قطعاتی معروف از موسیقی بخشی و شاهنامه‌خوانی پرداختند و با دست زدن و سوت کشیدن این گروه را تشویق می‌کردند.

فرماندار قوچان در این مراسم با اشاره به افتتاح مرکز مطالعات تاریخ شمال خراسان در این شهرستان، گفت: با ایجاد این مکان پژوهشگران، محققین و دانشجویان، ضمن دسترسی سریع‌تر به منابع در جهت مطالعه بسیار دقیق در حوزه فرهنگ و هنر تاریخ به‌ویژه شمال خراسان در اعتلای فرهنگ گام بردارند.

در ادامه گروه برادران علی‌آبادی به روی صحنه رفتند و پس‌ازآن استاد حمید یگانه فرزند خلف دیگر استاد حاج حسین یگانه به روی صحنه رفت و بابیان خاطره‌ای از اجرای هفت‌اورنگ پدرشان که از ایشان خواسته بود تا با اجرای مقامی، جواب این ساز را بدهند و در این مراسم این مقام را اجرا کردند که با استقبال و تشویق گسترده هنردوستان همراه شد.

مردم با دست زدن و سوت از اجرای استاد عزیزی صدای ماندگار موسیقی مقامی استقبال کردند و در پایان گروه موسیقی فرجی موسیقی پاپ خود را اجرا کردند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 13