آغاز برداشت گل محمدی از سطح ۱۶۵ هکتار گلستان‌های شهرستان مشهد
آغاز برداشت گل محمدی از سطح ۱۶۵ هکتار گلستان‌های شهرستان مشهد

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: برداشت گل محمدی در ۱۶۵ هکتار از گلستان‌های این شهرستان آغاز شد.

به گزارش اختر شرق؛ سعید خوش قامت سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با بیان اینکه در صورت رخ ندادن حوادث غیرمترقبه و خسارت‌های ناشی از آن برای بخش کشاورزی، امسال افزون بر ۵۴۰ تن گل محمدی در شهرستان مشهد برداشت می‌شود که نسبت به سال گذشته در حدود ۹۰ تن کاهش خواهد داشت، عنوان کرد: با توجه به قیمت پایین خرید گل تازه در چند سال گذشته علی رغم افزایش هزینه‌های تولید وعدم توجیه اقتصادی، متاسفانه طی سال گذشته تعدادی از باغداران اقدام به حذف گلستان‌های خود کردند و دلیل کاهش تولید نسبت به سال گذشته نیز کاهش سطح باغات است.

خوش قامت با اشاره به میانگین تولید ۳٫۳ تن گل محمدی در هر هکتار، تصریح کرد: در هر هکتار اشتغال دائم برای سه نفر و اشتغال موقت برای ۱۵۰نفر ایجاد می‌شود؛ ارزش تقریبی گل محمدی‌تر تولید شده امسال در این شهرستان ۸۱۰۰۰ میلیون ریال تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: میزان گلاب قابل استحصال حدود ۲۷۰ تن (حدود ۲۷۰ هزار لیتر) گلاب درجه یک می‌باشد.

سرپرست جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به دو ویژگی بی‌نظیر گل محمدی شهرستان مشهد، عنوان کرد: این ویژگی‌ها شامل تنوع اقلیم و اختلاف ارتفاع از سطح دریا است که در افزایش زمان برداشت گل محمدی و میزان اسانس تاثیر گذار می‌باشد و از هر سه تن گل‌تر نزدیک به یک کیلوگرم اسانس تولید می‌شود.

خوش قامت، همچنین قرار گرفتن محصول گل محمدی در الگوی کشت، بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب با نیاز پایین آبی این محصول را از ویژگی‌های دیگر این محصول برشمرد.

به گفته سرپرست جهاد کشاورزی مشهد، ۷۹۹۰۰ هکتار سطح زیر کشت کشاورزی (آبی و دیم) در شهرستان مشهد وجود دارد که ۱۶۷۶۳ هکتارآن باغ‌ها است و میزان تولید محصولات باغی ۱۱۰ هزار و ۱۰ تن است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2