آغاز برداشت محصولات جالیزی در شهرستان رشتخوار
آغاز برداشت محصولات جالیزی در شهرستان رشتخوار

مدیرجهاد کشاورزی رشتخوار گفت: امسال سطح برداشت ۳۰۰ هکتار کشت انواع محصولات جالیزی را در این شهرستان شاهد هستیم.

سید محمود اعظمی به در گفتگو با خبرنگار اختر شرق گفت: محصولات جالیزی آب فراوانی را به مصرف می رسانند به عنوان مثال طوری که آمارها نشان می دهد برای تولید هرکیلو هندوانه ۲۸۶ لیتر آب مصرف می شود البته طی یکی دوسال اخیر این میزان حدود ۴۰۰لیتر بود ولی اکنون با شیوه های نوین آبیاری به حدود ۲۸۶ لیتر رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی به نظر می رسد باید سیاست های اصلاح الگوی کشت و اعمال محدودیت کاشت محصولات پرآب بر از جمله جالیزی به ویژه خربزه و هندوانه جدی تر دنبال شود و در صورت صدور مجوز کشت این محصولات در مناطق مجاز و یا اراضی مجهز به سیستم های آبیاری نوین، حداقل شرایط برای صادرات این نوع محصولات و ارزآوری به کشور فراهم شود، البته این سیاست باید بسیار حساب شده اعمال و پیش برود تا شاهد پدیده صادرات حجم بالای آب مجازی در شرایطی که کشور با بحران کم آبی روبروست نیز نباشیم.

در ادامه پورحسن رئیس مرکزجهاد کشاورزی آستانه به خبرنگار اختر شرق گفت: محدودیت شدید منابع آبی در کشور ایجاب می‌کند که به منظور صرفه‌جویی در مصرف این سرمایه ملی در حوزه کشاورزی کاشت نشاء ترویج یابد از این رو کاشت نشای جالیزی در این شهرستان با افزایش روبه‌رو بوده است به طوری که امسال حدود چهل هکتار کشت نشایی خربزه را در مزرعه آستان قدس رضوی وسایز مزارع شهرستان شاهد بوده ایم.

پورحسن اظهار کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب، مدیریت مطلوب‌تر آفات و بیماری‌ها، تقویت سیستم ریشه‌بندی گیاهان، افزایش عملکرد، تراکم مناسب بوته و استفاده کارآمدتر از زمین و عدم نیاز به تنک کردن، حذف آسیب فیزیکی و حداقل توقف رشد در مرحله انتقال به مزرعه، یکنواختی بیشتر در محصول که به طور معمول در کشت مستقیم کم‌تر مشاهده می‌شود، صرفه‌جویی در مصرف بذر، کاهش هزینه برای نیروی انسانی و تولید و عرضه محصول به بازار پیش از موعد معمول (زودرس) از مهم‌ترین مزایای این نوع کشت است.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه مطرح کرد: افزایش بهره‌وری آب به معنی افزایش میزان عملکرد به ازای آب مصرفی است و استفاده از روش کشت نشائی محصولات جالیزی راهی است که می‌تواند موجب صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی آب شود.

وی با توضیح این‌که استفاده از روش کشت نشائی مرحله کاشت گیاه را کوتاه می‌کند و از این طریق آب کمتری مصرف می‌شود، عنوان کرد: استفاده از این روش در کشت علاوه‌بر کاهش آب، مصرف نهاده‌ها را نیز کم کرده، به نحوی که میزان مصرف بذر محصولات جالیزی در هر هکتار به یک ششم تنزل یافته، همچنین هزینه برخی از عملیات‌های زراعی مانند موِجین نیز با استفاده از روش کشت نشائی کاهش قابل توجهی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه عنوان کرد: صرفه‌جویی اقتصادی در استفاده از روش کشت نشائی در هر یک از محصولات جالیزی متفاوت است چرا که هزینه به کارگیری این روش در کاشت محصولات تابعی از تعداد نشاء مورد استفاده است.

پورحسن، یکنواخت و منظم بودن سطح مزرعه، رعایت فاصله بوته‌ها، صرفه‌جویی در تعداد دفعات وِجین و آبیاری مزرعه، تولید محصول یک دست، خاصیت انبارداری بالا و برداشت زود هنگام به همراه قیمت مناسب را از دیگز مزایای کشت نشایی اعلام کرد و گفت: برداشت زود هنگام سبب شده محصولاتی که با این روش کشت می‌شوند از بازارپسندی خوبی برخوردار شده و سود بیشتری را نصیب کشاورزان کنند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 27