آغاز برداشت زیره سبز از سطح ۱۰۰۰ هکتار مزارع خلیل آباد
آغاز برداشت زیره سبز از سطح ۱۰۰۰ هکتار مزارع خلیل آباد

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با بیان اینکه بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم شهرستان خلیل آباد در این سال زراعی اختصاص یافته است، گفت: با احتساب عملکرد متوسط ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۵۰۰ تن زیره سبز در شهرستان خلیل آباد تولید شود.

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار اختر شرق، اظهار کرد: گیاهان دارویی در مقایسه با بسیاری از گیاهان دیگر مقاوم به خشکی هستند و می توانند عملکرد نسبتاً خوبی در تولید درآمد و ایجاد اشتغال داشته باشند.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی همچون زیره سبز به دلیل عدم استفاده از کودها و سموم شیمیایی یک محصول سالم محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: زیره از جمله محصولات مقاوم نسبت به خشکی، سرما و شوری خاک محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با تاکید بر اینکه بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم شهرستان خلیل آباد در این سال زراعی اختصاص یافته است، تصریح کرد: تحمل زیره به خشکی خیلی زیاد است به همین دلیل کشت آن اغلب به‌ صورت دیم است .

وی با اشاره به اینکه زیره دارای خواص دارویی و مزایای فراوانی است، اذعان کرد: از مزایای کشت زیره سبز می توان به کم هزینه بودن مراحل آماده‌سازی، کاشت، داشت و برداشت زیره سبز نسبت به سایر محصولات منطقه  است.

شبان با بیان اینکه طول دوره رشدی کوتاه، عدم نیاز به آبیاری زیاد به دلیل انطباق دوره رشدی با نزولات جوی منطقه، نداشتن آفات شایع در منطقه نیز از دیگر مزایای کاشت زیره سبز محسوب می شود، عنوان کرد: برداشت زیره از حدود اوایل خردادماه آغاز و تا حدود اواخر خردادماه ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه با احتساب عملکرد متوسط ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۵۰۰ تن زیره سبز در شهرستان خلیل آباد تولید شود، تشریح کرد: تلاش های خوبی در یکی دو سال قبل نسبت به کشت مکانیزه زیره صورت گرفته است  پیش بینی می شود سطح کشت مکانیزه این گیاه دارویی در سالهای آتی افزایش چشمگیری پیدا کند.

خبرنگار: محدثه صفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 66