آشنایی با خانه موزه قرایی رشتخوار
آشنایی با خانه موزه قرایی رشتخوار

به گزارش اختر شرق؛ خانه موزه قرایی رشتخوار یکی از آثار و یادگاران معماری دوران قاجار است که توسط سلطان علی‌خان قرایی ملقب به حاجی خان یاور د‌ر بیستم شعبان ۱۳۴۴ هجری قمری ساخته‌شده است.

این بنا ۱۵۷۰ مترمربع وسعت دارد و در ۲۵ اسفندماه ۱۳۸۰ به شماره ۵۱۴۷ در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است و در سال ۱۳۸۷ توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی به مبلغ ۷۰ میلیون تومان خریداری و تملک شده است.

خانه قرایی در بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷ در چند مرحله مرمت و احیاشده و جمعاً بیش از ۸۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است. عملیات تبدیل این خانه تاریخی به خانه موزه قرایی به‌صورت رسمی از ابتدا سال ۱۳۹۸ آغازشده است.

به گزارش اختر شرق؛ رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رشتخوار دراین‌باره گفت: در این بنای تاریخی زیبا سعی شده با حفظ کاربرد اصلی یعنی خانه اعیانی مسکونی، اتاق‌های خان، مهمان‌خانه، مطبخ و …به همان شکل حفظ و به دلیل اینکه این مکان تنها موزه شهرستان است، آیین‌ها و آداب‌ورسوم شهرستان همچون مراسم مذهبی و ازدواج، صنایع‌دستی شهرستان همچون فرت بافی، سفالگری و دیگر بافته‌ها مثل قالیچه به نمایش گذاشته‌شده است.

 کاظم کامیاب بیان کرد: فضاهای ساختمانی این مکان شامل شاه‌نشین زمستانی با سه اتاق و ایوانی با شش ستون در یک ردیف با تزئینات کاشی‌کاری و آجرکاری، شاه‌نشین تابستانی با شش اتاق و سه بادگیر در ضلع جنوبی، اتاق‌های نشیمن و مهمانخانه با شومینه‌های زیبای گچی، مطبخ، اسطبل نگهداری اسب، انباری در ضلع شرقی و دو اتاق نگهبانی در ضلع غربی است. ضلع شمالی، شرقی و بخشی از ضلع جنوبی خانه تاریخی قرایی در بهمن سال ۱۳۹۹ خورشیدی به خانه موزه قرایی تبدیل و توسط معاونت توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور افتتاح گردید؛ و در قالب ۱۱ غرفه سعی در معرفی آداب‌ورسوم و گوشه‌ای کوچک از شیوه زندگی و نیز مشاغل رایج گذشته این شهرستان را دارد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بخش‌های موزه عبارت‌اند از غرفه معرفی خاندان قرایی، غرفه آیین و مراسم سنتی همچون شب چله و کف‌زنی، غرفه‌ی هنرها و صنایع‌دستی که بیانگر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهرستان همچون فرت بافی، گلیم‌بافی گلدوزی، سفالگری، غرفه مطبخ و گیاهان دارویی، غرفه مراسم مذهبی، غرفه مراسم ازدواج و موسیقی محلی، غرفه پرتره‌نگاری و غرفه تاریخچه و معرفی شهرستان رشتخوار و غرفه سردخانه از دیگر دیدنی‌های این موزه زیبا است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری رشتخوار در پایان عنوان کرد: هم‌اکنون علاوه بر خانه موزه قرایی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار و کارگاه‌های صنایع‌دستی در ضلع جنوبی و غربی مشغول به فعالیت هستند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 18