آبیاری باغات پسته به روش زیر سطحی برای اولین بار در رشتخوار
آبیاری باغات پسته به روش زیر سطحی برای اولین بار در رشتخوار

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار در این باره گفت: برای اولین بار دراین شهرستان، چهل وپنج هکتار از باغات پسته روستای باسفر در دهستان آستانه این شهرستان تحت پوشش آبیاری زیرسطحی قرارگرفت.

به گزارش اختر شرق؛ محمود اعظمی در گفتگو خبرنگار اختر شرق گفت: کمبود منابع آبی مناسب در مناطق پسته کاری، لزوم استفاده بهینه از منابع آبی موجود را قوت بخشیده و استفاده از سیستم های مدرن آبیاری در باغات پسته را امری اجتناب ناپذیر نموده است.

وی گفت: از جمله سیستم های نوین آبیاری که اخیرا در باغات پسته به آن ها توجه ویژه ای شده است، آبیاری قطره ای (سطحی و زیرسطحی) می باشد.

اعظمی با بیان اینکه سیستم آبیاری زیرسطحی در باغات پسته با استفاده از لوله های تراوا یک روش نسبتا جدید است، عنوان کرد: در این روش از کپسول رسی متخلخل جهت رساندن مستقیم آب به ریشه گیاه استفاده می گردد و استفاده از این لوله های خاص در آبیاری باغات پسته این امکان را فراهم می آورد که بتوان علاوه بر آب، اکسیژن و دیگر مواد غذایی مورد نیاز گیاه را به صورت مستقیم در اختیار ریشه گیاه قرار می دهد.

اعظمی با بیان اینکه سیستم آبیاری زیرسطحی در واقع همان سیستم قطره ای سطحی تکامل یافته است که در آن بسیاری از مشکلات نظیر تبخیر، گرفتگی منافذ، آسیب پذیری لوله ها و مزاحمت لوله ها برای ادوات کشاورزی حل شده است، خاطرنشان کرد: دراین روش لوله ها سبک و قابل انعطاف بوده وبه صورت ساده نصب می شوندوهمچنین عدم مزاحمت لوله ها برای عملیات کاشت، داشت و برداشت و عدم ایجاد محدودیت کار برای ماشین آلات و کارگران ازدیگرمزایای آن است. دراین روش احتیاج به ایجاد سله نداشته و فرسایش خاک انجام نمی گیرد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 195