آبگیری ۷ بند خاکی جوین
آبگیری ۷ بند خاکی جوین

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جوین گفت: ۷ بند خاکی شهرستان جوین با هدف جلوگیری از بروز خسارت و تغذیه سفره های زیرزمینی آبگیری شد.

محمدرضا بهروزی فر رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان جوین در گفتگو با اختر شرق با بیان اینکه مهار سیلاب و روان آب ها نقش موثری در پیشگیری از تخریب زیرساخت ها از جمله پل ها، آبراهه ها، راه های بین مزارع، مسیرهای ارتباطی، اراضی زراعی، باغی و گلخانه ها  دارد و  سبب تقویت منابع آب های زیرزمینی از جمله چاه ها، چشمه ها و  قنات می شود، گفت: ۸۵ درصد اشتغال شهرستان جوین وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و ۱۲هزار بهره بردار از این طریق امرار معاش می‌کنند که این امر موجب اهمیت بیشتر کنترل روان آب ها می‌شود.

وی با اشاره به بارندگی حدود ۲۸۵ میلیمتری در این شهرستان افزود:  با لطف خدا تعداد۷ بند خاکی به میزان ۶۴۰ هزار مترمکعب به نام های بند خاکی اندوقان، سرداب، تعاون، جلمبادان، میان آباد و دو بند بیدخور در شهرستان آبگیری شدند.

بهروزی فر با اشاره به آغاز احداث بنده خاکی در روستای بید این شهرستان با هدف تغذیه آبهای زیرزمینی و با توجه به روان آب های جاری با حجم بسیار بالا افزود: طرح احداث این بند از ابتدای سال آغاز و با اعتباری که از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است هم اکنون به شرکت پیمانکار  تحویل داده شده است.

وی افزود: جهت جلوگیری از فرسایش خاک و تغذیه سفره های زیرزمینی نیز عملیات بیولوژیک ۴۵۰ هکتار کوپه کاری در محل بالادست دو بند بیدخور و جلمبادان نیز انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جوین تصریح کرد: احداث بند های خاکی موجب کنترل ورود سیلاب به روستا ها و اراضی زراعی و باغات شده و این در حالی است که در گذشته خسارات زیادی به دلیل جاری شدن سیلاب به اراضی کشاورزی وارد می شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 13